Ananaski i Cytrynki

Informujemy Państwa, że po świętach rozpoczniemy pracę w Książkach z kartami pracy cz.4, natomiast do pracy w Książkach z kartami pracy cz.3 wrócimy po ponownym rozpoczęciu zajęć. Zdjęcia do odbioru w późniejszym terminie.

Bardzo dziękujemy za wszystkie nadesłane prace i gratulujemy. Można je podziwiać w zakładce PRACA ZDALNA- GALERIA PRAC DZIECI Prosimy o przesyłanie prac dzieci na adres pp19.jastrzebie@gmail.com.


07.04.2020

SERDECZNIE WITAMY WSZYSTKICH PRZEDSZKOLAKÓW Z GRUPY CYTRYNEK I ANANASKÓW ORAZ WASZYCH  RODZICÓW.

,,Wielkanocne zwyczaje” – nasza propozycja na dzisiejszy dzień.

I. 1.Wesoła powitanka. Zapraszamy!

Kto lubi słońce, proszę niech wstanie, niech się ukłoni na powitanie.

A kto ma imię na głoskę ,,a”, proszę niech wstanie i niech zatańczy na powitanie.

Kto lubi lody  proszę niech wstanie, dwa razy tupnie na powitanie.

Kto dzisiaj dobry humor ma, niech podskoczy hopsasa.

Kto lubi święta, proszę niech wstanie, niech nam zapieje na powitanie.

II.1. ,,Wielkanoc u pana Języczka” – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie czytania bajeczki dzieci wykonują ćwiczenia.

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka miskę, przód i boki języka unoszą tak, aby na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jajka (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia. Polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód i w tył i w bok). Obsypuje rodzynkami i orzechami ( dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, a potem miesza i próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja (przesuwają językiem po górnej i dolnej wardze, górnych i dolnych zębach). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem i wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki. Kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi, lewego kącika ust). I już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek ( uśmiecha się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

2.,,Jak barwimy jajka? – ciekawostki. Czy wiecie jak zabarwić skorupkę jajka? Możemy to zrobić kolorowymi barwnikami kupionymi w sklepie lub w sposób naturalny (sokiem z buraka, suchymi łupinami cebuli, sokiem z marchwi, pokrzywą). Może warto spróbować?

3.Zabawa w kończenie zdań.

  • Leży w koszyku obok baranka, malowana we wzorki kolorowa … (pisanka).
  • Stoi bielutki obok pisanek nasz wielkanocny, piękny … (baranek).
  • Zagląda ciekawie przez okienko – słonko, bo też chce zobaczyć koszyk ze … (święconką).

4.Piosenka na Wielkanoc. Zamieniamy się w wielkanocne zajączki i bawimy się wesoło przy piosence. Naśladujemy ruchem treść utworu.

https://youtu.be/wHBttUjMPHc

5. ,,Zajączki” – zabawa paluszkowa, doskonalenie techniki liczenia. Wasze paluszki zamieniają się w małe zajączki.

Pięć zajączków małych kica na polanie, gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie, gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie, gdy trzy się schowają, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie, gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie, kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica, kocha je ogromnie mama zajęczyca (rodzic zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze ręce dziecka). Zadanie można wykonać w wersji trudniejszej Dziesięć zajączków małych…

6. Jak narysować zajączka? Każde z Was może mieć swój pomysł. Krasnal Tadzio podzieli się z Wami swoją propozycją. Popatrzcie. Potrzebna będą kartka, ołówek, kredki. https://youtu.be/lIXNf5OoPaM

III. 1. ,,Świąteczne porządki”. Wszystkie panie, które znają dzieci z grupy Cytrynek i Ananasków doskonale wiedzą, że przedszkolaki potrafią świetnie sprzątać, układać, segregować, wyrównywać… A czy w Waszych pokoikach zrobiliście świąteczne porządki? Kto zapomniał niech szybciutko bierze się do pracy. Z piosenką będzie weselej. A kto ma już porządek, może wykonać świąteczną ozdobę  do swojego pokoju.

https://youtu.be/wHBttUjMPHc

2. ,,Jajeczna girlanda”. Wycinamy kilka lub kilkanaście jajeczek z papieru ( ok.10 cm), mogą być białe lub kolorowe. Ozdabiamy jajka wg własnego pomysłu (kwiaty, kropki, paski). Następnie gotowe jajeczka przyklejamy lub przypinamy do paska bibuły karbowanej, jedno obok drugiego. Girlandę możemy zamocować w oknie lub w dowolnym miejscu. Będzie pięknie.

ŹRÓDŁA:

  1. PIOSENKA O SPRZĄTANIU DOMU. MAŁA ORKIESTRA.
  2. MUZOLAKI. PIOSENKA NA WIELKANOC I NIE TYLKO.
  3. RYSUJ Z TADZIEM. JAK NARYSOWAĆ ZAJĄCZKA.

https://youtu.be/wHBttUjMPHchttps:/

/youtu.be/lIXNf5OoPaM                                                            

https://youtu.be/imoS6Wkr04w

SERDECZNIE DZIĘKUJEMY ZA DZISIEJSZY DZIEŃ. DO JUTRA. WASZE PANIE. PA, PA…


6 kwietnia 2020

PONOWNIE  WITAMY  WSZYSTKIE  DZIEWCZYNY  I  WSZYSTKICH CHŁOPAKÓW,  A  TAKŻE  WSZYSTKICH  RODZICÓW.

Propozycja na dziś „Przygotowania do świąt”- wypowiedzi dzieci na temat opowiadania, prowadzenie zabaw badawczych.

I Powitanka. 

Taniec rąk”- zabawcie się z dziećmi naśladując ich ruchy, Możecie zaprosić domowników  https://www.youtube.com/watch?v=vMYMkexRC6M

„Pieczenie ciasta”– zabawa logopedyczna z użyciem lusterka.

Wkładamy do miski: jajka (wysuwamy i chowamy język), cukier (wysuwamy i chowamy język) Ucieramy (oblizujemy szeroko otwarte usta) Wkładamy masło (wysuwamy i cofamy język) Następnie dosypujemy mąkę (wysuwamy i cofamy język) Dodajemy jeszcze rodzynki (wysuwamy i cofamy język) Kosztujemy czy wszystko dodaliśmy (mlaskanie)I oblizujemy łyżkę (podnosimy język do nosa i opuszczamy na brodę) Przekładamy ciasto do tortownicy (wysuwamy język z prawej na lewo). Teraz wkładamy do pieca. Ciasto w piecu rośnie (praca policzków nadymanie) Wyciągamy ciasto z pieca (wysuwamy i chowamy język), ale ono jest bardzo gorące (dmuchamy) Kosztujemy (poruszamy buzią-żucie) Zostały nam okruszki na ustach (oblizujemy je) i w kącikach ust (język na boki), na ząbkach (oblizujemy ząbki). Bardzo nam smakowało to ciasto (cmokamy).

II. Słuchanie opowiadania A. Galicy pt. „Bajeczka wielkanocna

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, a w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana, zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc wierzbę pytają.

1.Rozmowa na temat opowiadania:
Odpowiedzcie co robiło słonko? Kogo obudziło najpierw, potem kolejno…? Dlaczego słonko budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? (obejrzyj film kopiując link) https://youtu.be/No6K_yt4dCI

2. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów i doświadczeń dzieci:
Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie życzeń świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej)
Jakie znasz tradycje świąt Wielkanocnych? (święcenie koszyka, robienie pisanek, biały obrus, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).

3. Rozwiążcie zagadki, może one pomogą odpowiedzieć np.:
Składamy je tym, których darzymy szczególną miłością i sympatią, (życzenia świąteczne)
Robimy je na tydzień przed Wielkanocą, są barwne, kolorowe zrobione z gałązek wierzby, bazi lub sztucznych kwiatów.(palmy wielkanocne)
Przeważnie jest biały i na stole leży, kładą na nim sztućce, stawiają talerze (obrus)
Jak się nazywa jajko malowane, co na Wielkanoc się przydaje. (pisanka)
Żółciutkie kulki za kurką się toczą, kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka
Upleciony ze słomy, wikliny chętnie nosi owoce, jarzyny, grzyby też z lasu przyniesie oraz czasem pisanki i baranka (koszyk)
Ma długie uszy futerko puszyste, ze smakiem chrupie marchewkę i sałaty listek. (zając).

4. „Zajączki” – zabawa ruchowa: Dziecko zajączek, skacze skokami zajęczymi, na sygnał dźwiękowy, kuli się, zwija się w kłębuszek i „śpi”.

5. „Co w koszyczku?” –porozmawiajcie o znaczeniu potraw wielkanocnych wkładanych do koszyczka:

 Zgodnie z tradycją:

  • baranek – najbardziej znamienny symbol świąt wielkanocnych. Symbolizuje zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią;
  • jajka – królują na wielkanocnym stole, są symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość;
  • wędlina – symbol zdrowia oraz płodności dla nas i rodziny;
  • chleb – symbolizuje Ciało Chrystusa. Włożona do koszyczka, by zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność;
  • sól – symbolizuje oczyszczenie i prawdę, włożona do koszyczka będzie miała moc odstraszającą zło;
  • ser – symbol związku człowieka z przyrodą;
  • chrzan – symbolizuje siłę fizyczną. Włożony do koszyczka powinien nam zapewnić przez cały rok;
  • ciasto – symbol umiejętności i doskonałości.

Zgodnie z fantazją:

  • często do święconki dodawane są także słodycze i owoce, ale można włożyć do koszyczka
  • również to, co lubi się najbardziej i co ma dla nas symboliczne znaczenie;
  • wiklinowy koszyczek wielkanocny zazwyczaj przyozdobiony jest gałązkami borówki oraz koronkowymi serwetkami. Można opleść jego uchwyt białą koronką lub kolorową wstążką
  • i przepleść ją zielonymi gałązkami lub wiosennymi kwiatami.

6.Nasze koszyczki” – zabawa twórcza. Zapraszam Was do przygotowania własnych koszyczków. (Jeśli nie masz pomysłu, zainspiruj się filmem-  https://youtu.be/f-1njLynuE4 )

III. A PO POŁUDNIU z cyklu :  DOMOWE EKSPERYMENTY .

Zaproś rodziców do zabaw badawczych:

Rozwiąż zagadkę: Służy do mycia, służy do picia, bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)

  • Ile jest wody w butelce? (potrzebne będą dwie identyczne zakręcone plastikowe butelki lub słoiki oznaczone innym symbolem np. kółkiem i kwadratem  

-Wypełniamy je taką samą ilością wody (nie do pełna). Jedna butelka jest ustawiona pionowo, a druga leży poziomo.
– Pytamy: czy w butelkach jest tyle samo wody, czy może w którejś jest jej więcej?
-Prosimy o ułożenie butelek w tej samej pozycji (raz stojącej, następnie leżącej)

– Ile teraz jest wody w butelkach? Tyle samo, czy w jednej jest więcej? Dzieci obserwują zmianę poziomu wody i to, że nadal poziom w obu butelkach jest taki sam.

  • Ile kubków wody mieści się w butelce? (potrzebne będą: dwa naczynia o różnym kształcie, kubek, lejek, mazak i dzbanek wodą.
    – Wlewamy do każdego naczynia jeden kubek wody i zaznaczamy kreską, drugi kubek, znów zaznaczamy, następnie trzeci i czwarty, zaznaczamy poziom wody.
    – Pytamy: Czy wody jest tyle samo? Ile kubków wody wlałeś? Dzieci liczą kreski i określają ile jest.
  • Co mierzymy?
    -Prosimy dzieci o zastanowienie się, w jakich sytuacjach może przydać się pomiar objętości i co jeszcze (poza wodą) można w ten sposób mierzyć.
    -Podsuwamy im sytuacje z życia codziennego, w których mogli obserwować mierzenie objętości ( prace kuchenne, odmierzanie ilości lekarstwa, tankowanie paliwa, przygotowywanie farby do malowania pokoju itp.

Żródła:

  • Taniec rąk”-  https://www.youtube.com/watch?v=vMYMkexRC6M
  • Opowiadanie A. Galicy pt. „Bajeczka wielkanocna
  • Są takie święta  https://youtu.be/No6K_yt4dCI
  • Wielkanocny koszyczek    https://youtu.be/f-1njLynuE4

Do widzenia, jutro znowu się spotkamy. 

Pozdrawiamy Was Wasze Panie.


3 kwietnia 2020 r.

WITAMY DZIECI Z GRUPY CYTRYNEK I ANANASKÓW ORAZ RODZICÓW.

„W mlecznej krainie – skąd się bierze ser?”- utrwalenie informacji o produktach wytwarzanych z mleka to nasza propozycja tematyczna na dzisiejszy dzień.

1.Powitanka „Hej!”- zabawa integracyjna.
Proszę, aby wszyscy, którzy poczują się powitani podnieśli rękę i zawołali „HEJ!”
Witam wszystkich a szczególnie:
– wszystkie dziewczynki…HEJ!
– wszystkich chłopców…HEJ!
– wszystkich, rodziców…HEJ!
– wszystkich, którzy lubią wspólnie się bawić…HEJ!
– wszystkich, którzy lubią muzykę…HEJ!
– wszystkich, którzy lubią tańczyć…HEJ!
– wszystkich, którzy lubią mleko…HEJ!
– wszystkich, którzy lubią rysować…HEJ!
– wszystkich, którzy lubią zwierzęta…HEJ!

2. Dzisiaj będziemy rozmawiać o produktach, które otrzymujemy z mleka. Posłuchajcie wiersza. Starajcie się zapamiętać jak najwięcej nazw mlecznych produktów.

Przetwory z mleka
Bożena Forma

Na zakupy wyruszamy, dużą torbę zabieramy.
Trzeba kupić serek biały i ser żółty w dziury cały.
Smaczny jogurt waniliowy, naturalny, truskawkowy.
I koniecznie tez maślankę, ser topiony i śmietankę.
Różne są przetwory z mleka, zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia każdego – to zasada coś z nabiału niechaj zjada.

Powiedzcie proszę na podstawie usłyszanego wiersza i własnej wiedzy: jakie produkty są zrobione z mleka? (ser biały, ser żółty, serek topiony, śmietana, kefir, jogurt, masło). Jakie zwierzęta dają mleko? (krowa, owca, koza) Jak nazywamy produkty mleczne? (nabiał) Mleko i jego przetwory czyli nabiał jest zdrowy i powinniśmy go jeść. Mleko zawiera wapń, który jest potrzebny do budowy kości i zębów. Białko – podstawowy budulec organizmu. Ponadto mleko i jego przetwory są źródłem wielu witamin tj. B2, A, D, E i K oraz składników mineralnych w tym: potasu, fosforu, magnezu, cynku, manganu i żelaza. Mleko możemy pozyskiwać również z roślin (np. kokos, soja), ale nie posiada ono takich samych właściwości jak mleko zwierzęce. Nie można zapomnieć również o tym, że nie każdy może pić mleko z powodu alergii – uczulenia i dlatego ten ważny składnik można zastąpić mlekiem roślinnym – sojowym.
Najlepiej o tym jak ważne dla człowieka jest mleko opowie wam ciocia Tunia w swojej piosence pt. „Mleko”. Obejrzyjcie ten teledysk dla dzieci.

3. „Wszystko z mleka” – analiza i synteza słuchowa wybranych słów. Rodzic podaje nazwy produktów a dzieci dzielą je na sylaby i głoski (6latki), podają pierwszą i ostatnią głoskę.

4. „Krowi berek”- zabawa ruchowa, dziecko jest mamą krową i goni swoje dzieci cielęta. Gdy kogoś złapie, ta osoba staje w rozkroku. Nie rusza się, dopóki inne dziecko lub rodzic jej nie uwolni, przechodząc pod jej nogami.

5. „Mleczne pogaduchy – skąd się bierze mleko w sklepie? – uważne wysłuchanie opowiadania czytanego przez rodzica:

Wiosną, latem i jesienią, na wiejskiej łące, którą nazywamy pastwiskiem, pasą się krowy. W ich wymionach powstaje mleko. Na noc krowy wracają do obory. Codziennie rano i wieczorem gospodarz przystępuje do dojenia krów. Kiedyś robił to ręcznie i nie było to łatwe zadanie. Dzisiaj ma elektryczne dojarki, które ułatwiają mu pracę. Ściągają mleko z wymion krowy i rurkami odprowadzają je do przygotowanych wcześniej dużych pojemników. Pojemniki z mlekiem jadą do mleczarni. Tam odbywa się pewien tajemniczy proces. PASTERYZACJA. Gdy się ten proces zakończy, mleko jest rozlewane do takich opakowań, w których możemy je potem kupować. W mleczarni po obróbce mleka powstają też inne produkty / kefiry jogurty sery. Teraz następuje załadunek mleka i transport do sklepów. Tam sprzedawca ustawia mleko na półkach, gdzie każdy kupujący może je łatwo znaleźć.
Możecie również obejrzeć film na ten temat:

6. „Zgadnij, co to za przysmak?” – zagadki o produktach mlecznych. Posłuchajcie zagadek tekstowych i spróbujcie je rozwiązać. Jeżeli nie znacie rozwiązania poproście o pomoc rodzica:

  • Zwykle bywa w sklepie, w kostkach sprzedawane,
    będzie nim pieczywo w mig posmarowane. (masło)
  • Zimne, słodkie i pachnące, jemy latem w dni gorące.(lody)
  • Może być żółty, biały, topiony lub pleśniowy,
    ale zawsze jest pyszny i bardzo zdrowy. (ser)
  • Też ma mleko w swoim składzie, żółty na kanapkę kładziesz. (ser)
  • Zimny, kwaśny, zawsze pysznie smakuje,
    gdy nim do ziemniaczków mama nas częstuje. (kefir)
  • Owocowy, waniliowy może być też czekoladowy,
    wszystkie dzieci go kochają i łyżeczką zajadają. (jogurt)
  • To jest biały napój, smaczny bardzo zdrowy.
    Dostajemy go w prezencie od łaciatej krowy. (mleko)

7. Burza mózgów „Co by było, gdyby nie było mleka…?”- swobodne wypowiedzi rodziców i dzieci na ten temat.

8. „Krowa cioci Tuni”- praca plastyczna według podanego wzoru. Przygotuj białą kartkę, różowy papier wycinankowy lub ksero, klej, nożyczki, rolkę po papierze toaletowym lub ręczniku papierowym, kredki lub pisaki. Jeżeli nie masz rolki, sklej kartkę w rulon, jeżeli nie masz różowej kartki to pokoloruj lub pomaluj białą. Obejrzyj obrazek i spróbuj zrobić taką sama krówkę lub podobną albo zupełnie inną. Miłego tworzenia.

9. Pląs pożegnalny „ Choco dance”– zabawa taneczna do piosenki Soul Control „Chocolate Choco, Choco”. Jeżeli pamiętasz cały układ taneczny zaproś rodziców i rodzeństwo do tańca. Jeżeli nie pamiętasz wymyśl swój układ taneczny. Poproś rodziców o przygotowanie utworu i zaprezentuj swoje umiejętności taneczne. Życzymy dobrej zabawy.

NA NUDNE POPOŁUDNIE I WEEKEND:

Praca z Kartami Pracy „Plac zabaw” nr 3, strona 38 a i b – opowiadanie skąd się bierze mleko na podstawie historyjki obrazkowej, rysowanie ramek wokół obrazków, łączenie par obrazków, odczytywanie sylab – 6latki

Praca z Kartami Pracy „Plac zabaw” nr 3, strona 33 a i b – przeliczanie, kodowanie, doskonalenie percepcji wzrokowej, ćwiczenie logicznego myślenia – 5latki

DO  WIDZENIA, DO  PONIEDZIAŁKU. MIŁEGO WEEKENDU.

ŹRÓDŁA:
Film: Ciocia Tunia – MLEKO (Teledysk dla dzieci)
Autor: Tunia Tv
Film: Jak produkowane jest mleko
Autor: DEUTZ-FAHR (official)
Obrazek: Produkty mleczne
Link do obrazka: http://www.gslupno.radzymin.pl/news,346,program-dla-szkol.html
Obrazek: Krówka – praca plastyczna
Link do obrazka: https://archiwum.cksianow.pl/swietlice/w-dabrowie-na-swietlicy/


02.04.2020

SERDECZNIE WITAMY PRZEDSZKOLAKÓW Z GRUPY CYTRYNEK I ANANASKÓW ORAZ WASZYCH RODZICÓW.

,, JAJA, JAJKA I JAJECZKA” – NASZA PROPOZYCJA NA DZISIEJSZY DZIEŃ.

I. Powitanka. Przywitajmy się dzisiaj wyliczanką ,, O dziwnym psie”. Utrwalimy liczenie do dziesięciu. Rozpoczynamy. Jeden, dwa, jeden, dwa, pewna pani miała…

II. 1. Wysłuchajcie opowiadania Grzegorza Kazdepke pt. ,,Najpiękniejsze…”.

,,Jak wiadomo, każda mama wie, że jej dziecko jest naj, naj, najwspanialsze!… Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały w niebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasami jakiś dźwięk. Jednym słowem jak wszystkie mamy robiły sporo zamieszania. – Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najśliczniejszy kogucik na całym podwórku!  – A z mojego gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi! Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najpiękniej, jak potrafiły. – Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski. – A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki. Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci. – Jaka śliczniutka!…  – wygdakała pierwsza kura. – Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga. –  Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura. A małe kurczaki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: – Mamo! Już jestem!

Odpowiedzcie proszę na pytania:

  • O jakich kurczakach marzyły kury?
  • Co kury zrobiły z jajkami?
  • Jakich kolorów i wzorów użyły do malowania jajek?
  • Jakiego koloru były małe kurczaczki?
  • Czy wiecie jakie inne zwierzęta wykluwają się z jaj?

Oprócz ptaków z jaj wykluwają się: owady, ryby, płazy, gady. A wśród ssaków dwa gatunki – dziobak i kolczatka. Więcej informacji możecie znaleźć np. w  atlasach, albumach przyrodniczych.

2. Zabawa ruchowa przy piosence ,,Kurki trzy”. Zapraszam Was do zabawy, maszerujcie rytmicznie. Muzyka podpowie Wam rytm. https://youtu.be/i2-YUurj8jY

3. Z czego składa się jajko? Obejrzyjcie filmik pt.,, Bajka o jajkach” i zastanówcie się :

  • Jaki ptak zniósł największe jajko?
  • Jaki średnie?
  • A jaki najmniejsze?
  • Z czego składa się jajko?
  • Jak nazywa się ptak, który podrzuca swoje jaja do gniazd innych ptaków?

https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

4. Tworzymy ,,Książkę kucharską”. Pomyślcie jakie potrawy można przyrządzić z jajek. Jajko to jeden z najzdrowszych produktów na świecie. Zawiera mnóstwo witamin oraz wiele innych składników, które wzmacniają nasze zdrowie. Jajka powinny codziennie znajdować się w naszej diecie, wyjątek stanowią osoby, które są na nie uczulone. A teraz do dzieła – wymyślamy potrawy z jajek, wykonujemy ich rysunki i tworzymy własną obrazkową książkę kucharską.

Potrzebne będą kartki złożone na pół, wstążeczka lub sznurek do złączenia kartek,  kredki, można wykorzystać flamastry. Każde z Was niech wykona to zadanie wg własnego pomysłu. Rodzice mogą dołączyć obrazki swoich ulubionych jajecznych  potraw.

5. Zabawa zręcznościowa ,,Slalom z jajkiem”. Przygotujcie mały slalom np. z klocków .Połóżcie jajko na łyżce i ruszamy. Oj, przepraszam zapomniałam dodać – wcześniej ugotujcie jajko!

III. ,,Jajko” – zabawa badawcza. Potrzebne będzie jajko surowe i ugotowane. Kładziemy jajka na stole, a następnie kręcimy nimi. Pytamy dzieci czy potrafią rozpoznać jajko surowe i ugotowane. Wyjaśniamy – jajko gotowane kręci się szybciej ponieważ ma w środku zwartą konsystencję, konsystencja surowego jajka hamuje jego obrót. Teraz dzieci mogą samodzielnie sprawdzić i porównać.

DZIĘKUJEMY ZA DZISIEJSZY DZIEŃ. POZDRAWIAMY WSZYSTKICH. WASZE PANIE.

ŹRÓDŁA:

Bajka o jajkach. Ciufcia.pl https://www.youtube.com/watch?v=lIWDCkbVQ6A

Piosenka ,,Kurki trzy”. https://youtu.be/i2-YUurj8jY


1 kwietnia 2020 r.

PONOWNIE WITAMY WSZYSTKIE DZIEWCZYNY I WSZYSTKICH CHŁOPAKÓW, A TAKŻE WSZYSTKICH RODZICÓW.

Propozycja na dziś „Odgłosy z wiejskiego podwórka„- rozpoznawanie zwierząt żyjących na wsi oraz ich młodych. Doskonalenie pamięci słuchowej, wyobraźni oraz sprawności małej motoryki.

I   1. Powitanka „Heja ho„- zabawa taneczna na rozgrzewkę (Zabawa przyspiesza, starajcie się zachować tempo)  https://youtu.be/izQ5IAmTaFA

2. Zagadki słuchowe, ćwiczenia artykulacyjne: Jakie to zwierzę? (rodzic naśladuje głosy zwierząt z wiejskiego podwórka, dzieci odgadują do kogo należą. Kto lepiej potrafi mama, tata, czy Ty; poniżej tekst zabawy:

Mała Agatka na wsi mieszkała i co dzień rano wcześnie wstawała (dzieci przeciągają się, ziewają). Razem z Agatką wstały zwierzęta, o nich Agatka zawsze pamięta. Każde zwierzę wita się, jak umie (ukłon), bo każde zwierzę swój język rozumie.

IINa wiejskim podwórku” St Karaszewski- rozpoznawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka oraz ich młodych.

1.  Posłuchajcie uważnie wiersza i postarajcie się zapamiętać nazwy zwierząt i ich dzieci.

Na podwórko dumne matki przyprowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Znalazło mamę każde dzieciątko.

2. Odpowiedzcie na pytania:

– Gdzie rozgrywała się sytuacja przedstawiona w wierszu?
– Jakie zwierzęta występowały?
– Co przydarzyło się zwierzętom?
– Dlaczego pogubiły się dzieci?
– Jak myślicie, co czuły wtedy mamy?
– Jak skończyła się ta przygoda?
– Czy wszystkie mamy znalazły dzieci?

3. Stary Donald- zabawa muzyczna (w miarę możliwości dzieci poporuszają się krokiem dostawnym, raz w jedną, raz w drugą stronę w pierwszej części piosenki. Przy naśladowaniu głosów zwierząt zatrzymują się w pozycji na czworakach)

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
    Krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    2. … świnkę miał ija, ija o! Świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum; krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    3. … pieska miał, ija, ija o! Piesek hau – hau – hau, hau, hau;
    świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum; krowa mu – mu – mu, mu, mu
    4. … kury miał, ija, ija o! Kury ko – ko – ko, ko, ko; …
    5. … gąskę miał, ija, ija o! Gąska gę – gę – gę, gę, gę; …
    6. … kaczkę miał, ija, ija o! Kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa; ….
    7. … owce miał, ija, ija o! Owce be – be – be, be, be; …
    8. … kotka miał, ija, ija o! Kotek miau – miau – miau, miau, miau;
    owce be – be – be, be, be; kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa;
    gąska gę – gę – gę, gę, gę; kury ko – ko – ko, ko, ko;
    piesek hau- hau- hau, hau, hau; świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    Krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    9. Stary Donald farmę miał ija, ija o! Ija, ija o! https://youtu.be/KITSIpt5GzA

4. Wiejskie podwórko„- praca plastyczna (potrzebne będą: plastelina, kartonowa lub plastikowa podstawka)  Proszę żeby każdy wykonał chociaż jedno zwierzątko lub więcej, jeśli macie ochotę. A może mama lub tata się przyłączy.

5. „Liczymy zwierzęta”- zabawa matematyczna

Zadane 1        Gospodyni poszła z koszykiem do kurnika po jajka. Dzisiaj kury zniosły 7 jajek dużych i 2 małe. Ile jajek gospodyni ma w koszyku?

Zadanie 2       Mama piecze ciasto. Ma na stole 9 jajek. 3 jajka wbiła do miski. Ile jajek zostało na stole?

III A PO POŁUDNIU

Z cyklu :  DOMOWE EKSPERYMENTY .

Dzisiaj temat: „Bańka w bańce„- (potrzebne będą: kubek plastikowy, pół szklanki wody, 2 łyżeczki płynu do naczyń łyżeczka cukru, rurka do napojów )


(eksperyment nr 2)

ŹRÓDŁA:

  • Piosenka Heja ho https://youtu.be/izQ5IAmTaFA
  • Tekst wiersza St. Karaszewskiego „Na wiejskim podwórku”
  • piosenka Stary Donald……… https://youtu.be/KITSIpt5GzA
  • 6 najlepszych eksperymentów dla dzieci

Do widzenia, jutro znowu się spotkamy. 

Pozdrawiamy Was Wasze Panie.


31 marca 2020 r.

WITAMY WSZYSTKIE DZIECI Z GRUPY ANANASKÓW I CYTRYNEK ORAZ WSZYSTKICH RODZICÓW.

„Domy zwierząt”- zabawy słuchowe, matematyczne, zabawy usprawniające aparat mowy, analiza i synteza wyrazów, praca plastyczna to nasze propozycje tematyczne na dzisiejszy dzień.

1. Powitanka „Wierszyk na dzień dobry”. Uśmiechnijcie się, pomachajcie energicznie prawą ręka i powiedźcie głośno „dzień dobry” na powitanie. Tak jak w wierszu.

Gdy się dzieci chcą przywitać,
to dzień dobry mówią wszystkim,
uśmiech miły posyłają,
prawą rączką pomachają

2. „Dzień dobry zwierzątka” – zabawa fabularyzowana rozwijająca aparat mowy.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie ZwierzetaNaWsi.jpg

Proszę, aby wszystkie dzieci podczas słuchania opowiadania naśladowały ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt.

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u). Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry).

2. „Tyle kroków”- zabawa słuchowo – ruchowa. Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, indyk, koń, owca, kura, a dzieci dzielą je na głoski (6-latki), na sylaby (5-latki) i wykonują tyle kroków do przodu, ile głosek, sylab jest w danym słowie.

3. „W domu najlepiej”– a teraz proszę was o uważne wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek.

Dorsz Dionizy, jak bociany, chciał mieć gniazdo pod chmurami,
Lecz, gdy znalazł się na dachu, zaraz drapnął w dół ze strachu.
Ślimak Dyzio chciał się ukryć, hen na drzewie, w dudka dziupli,
A ów dudek z marnym skutkiem wtykał czubek w kundla budkę…
Pies się do muszelki wciskał, ale zmieścił tam ćwierć pyska.
Dzik w pospiechu siadł na grzędzie – spadł z niej dwa razy prędzej.
Pomyśleli…Podumali…I do domów się udali.

Po wysłuchaniu wiersza spróbujcie proszę odpowiedzieć na kilka pytań: Czy wiersz was rozbawił? Dlaczego? Które zwierzę was najbardziej rozbawiło? Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i powtórzcie rymujące się słowa. O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie zwykle mieszkają zwierzęta? Dlaczego właśnie tam? Przypomnij jak nazywa się dom kury i koguta? (kurnik) Jak nazywa się dom konia? (stajnia) Jak nazywa się dom krowy? (obora) Jak nazywa się dom świnki? (chlew) Jak nazywa się dom psa? (buda)

4. „Głosy zwierząt”- wysłuchajcie zagadek dźwiękowych i spróbujcie rozpoznać zwierzęta po ich głosach, jakie dźwięki wydają zwierzęta z gospodarstwa wiejskiego.

5. „Matematyka w zagrodzie”- przygotuj liczmany, klocki, nakrętki możesz też liczyć na swoich palcach. Jeżeli jesteś gotowy to zaczynamy dodawać i liczyć zwierzęta.

  • W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
  • Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
  • Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

6. „Patyczkowe zagrody”- praca plastyczna. Dzieci rysują kredkami dowolnie wybrane przez siebie zwierzęta wiejskie, wycinają je i przyklejają do patyczków (słomki, wykałaczki, patyczki po lodach, logopedyczne, papierowe rolki). Wykonane zwierzątka mogą posłużyć dzieciom do zabawy w teatr, do ilustracji piosenki itp.

7. „Zwierzęta” masażyk na do widzenia – dzisiaj pożegnamy się masażykiem relaksacyjnym. Rodzice na plecach dziecka wykonują ruchy naśladujące poruszanie się zwierząt. Zabawę można powtórzyć tylko zmieniamy rolę, dzieci wykonują ruchy na plecach rodziców.

Po zielonym moście idą różne zwierzęta (klepanie delikatne, całymi dłońmi)
Biegną piękne konie (kostkami palców z góry na dół)
Teraz przeszły trzy krowy (3 razy klepiemy w plecy)
Przebiegły barany (kreślimy ich rogi)
Mnóstwo małych kurek  (małymi palcami)
Teraz przeszły mrówki (łaskoczemy po plecach)
I pani na obcasach (dwoma palcami wystukujemy kroki)
Z gryzącym pieskiem (szczypiemy delikatnie)
Potem padał deszczyk (opuszki palców)
Czy przeszedł cię dreszczyk? (lekko szczypiemy w kark)

NA NUDNE POPOŁUDNIE

Praca z Kartami Pracy „Plac zabaw” nr 3, strona 36 a i b – łączenie zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie, rysowanie na planszy pionka zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek – 6latki
Praca z Kartami Pracy „Plac zabaw” nr 3, strona 30 a i b – przeliczanie, poszerzanie wiedzy przyrodniczej, ćwiczenia grafomotoryczne – 5latki

DO WIDZENIA, DO JUTRA!

ŹRÓDŁA:

Obrazek – Zwierzęta na wsi:
https://przedszkouczek.pl/2019/03/29/zwierzeta-na-wsi/
Odgłosy zwierząt:
https://www.youtube.com/watch?v=XEkM89imIAs&feature=youtu.be

30 MARCA 2020 r.

SERDECZNIE WITAMY DZIECI Z GRUPY ANANASKÓW I CYTRYNEK ORAZ WASZYCH RODZICÓW

,,W gospodarstwie wiejskim” – nasza propozycja tematyczna na dzisiejszy dzień.

I,,Powitanie zwierzątek” – ćwiczenie pobudzające aparat artykulacyjny. Przywitamy się dzisiaj na znaną Wam melodię ,,Wszyscy są witam Was”, ale głosami zwierząt z wiejskiego podwórka. Wybierzcie jakim zwierzęcym głosem chcecie być. Zaczynamy.

II 1. Zapraszamy Was do gospodarstwa wiejskiego dziadka Lulka. Wysłuchajcie piosenki i obejrzyjcie uważnie filmik, zapamiętajcie zwierzęta występujące w nim.

https://www.youtube.com/watch?v=XEkM89imIAs&feature=youtu.be

  • Wymieńcie zwierzęta mieszkające na farmie.
  • Policzcie ile ich było.
  • Które zwierzęta dają mleko?
  • Które z nich miały rogi?
  • Które znoszą jajka?

2. Zagadka. Jakie zwierze z gospodarstwa dziadka Lulka pilnowało podwórka?    ………………….

3. Ciekawostki o psich łapach. Kiedy przyjrzycie się bliżej psim łapom, łatwo zauważycie kilka poduszek. Te małe i miękkie poduszeczki chronią psie łapy podczas poruszania się i skoków. Największa poduszka ułatwia zwierzęciu poruszanie się po śliskich i stromych powierzchniach. Poduszki chronią także psie łapy przed chłodem.

4.Wprowadzenie litery ,,Ł, ł” na podstawie wyrazu ,, łapa”.

  • Podzielcie wyraz ,,łapa” na sylaby, wyklaszczcie je.
  • Podzielcie wyraz na głoski, policzcie głoski.
  • Jaką głoskę słyszycie na początku wyrazu?
  • Poszukajcie innych wyrazów rozpoczynających się głoską ,,ł”.
  • Zastanówcie się czy głoska ,,ł” jest samogłoską czy spółgłoską?

Poproście rodziców o napisanie wielkiej i małej, pisanej i drukowanej litery ,,Ł, ł” na kartce. Przyjrzyjcie się jej uważnie.

  • Co przypomina Wam jej wygląd?
  • Do jakiej litery jest podobna?
  • Napiszcie ją w powietrzu, na stole, podłodze, prawą i lewą ręką.
  • Zamknijcie oczy i przypomnijcie sobie jej wygląd.
  • Wodzimy palcem po śladzie liter pisanych przez rodziców.
  • Spróbujcie napisać literki samodzielnie.
  • Ułóżcie z liter wyraz ,,łapa”.

5.  Zabawa ruchowa ,,Chodzimy po ł”. Układamy na podłodze literkę ,,Ł, ł” z paska bibuły, szalika, sznurka, wełny lub innych materiałów dostępnych w domu. Idziemy po literce zgodnie z kierunkiem pisania.

6. Ćwiczenia w czytaniu. Spróbujcie przeczytać zdania (dla 6 – latków). Wykonajcie rysunek do przeczytanych zdań.

  • To pies Burek.
  • To dom Burka.
  • A tam, kot i płot.

A pięciolatki wykonują rysunek wybranego zwierzątka z wiejskiego podwórka.

III. 1. ,,Głosy zwierząt”. Zabawcie się w naśladowanie głosów zwierząt z różnym natężeniem(cicho, średnio i głośno).

2. ,,Zwierzakowe cienie”. Zabawa w odrysowywanie cieni zwierząt. Do zabawy będą potrzebne plastikowe lub drewniane figurki zwierząt. Ustawiamy figurki w rzędzie, oświetlamy je latarką, tak żeby powstał cień. Odrysowujemy cienie, kolorujemy ich kontury.

DZIĘKUJEMY ZA DZISIEJSZY DZIEŃ. DO JUTRA. WASZE PANIE.

ŹRÓDŁA:

W gospodarstwie – Zwierzyniec Lulka  Filmy edukacyjne

https://www.youtube.com/watch?v=XEkM89imIAs&feature=youtu.be


27 marca 2020 r.

WITAMY WSZYSTKIE DZIECI Z GRUPY ANANASKÓW I CYTRYNEK ORAZ WASZYCH RODZICÓW.

Znów przyszła Wiosna”- nauka piosenki, sł Monika Kluza, muz. Mateusz Kluza

I Jak miło znowu spotkać się z Wami. Na początek zapraszam Was do powitanki „Do przodu rękę daj”

https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w&list=RDh9wMpq8kqkA&index=1

 II Wasze zadania na dziś:

1.Poznajcie słowa nowej piosenki „Znów przyszła Wiosna”, spróbujcie zaśpiewać korzystając z nagrania https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs&fea…

I Co się dzieje, świat się śmieje
wstało ciepłe słońce,
na polanie w ciemnym lesie
słychać jakiś koncert.
Wszędzie w koło jest wesoło,
Miś i wilk śpiewają
bo z daleka przybył gość
wszyscy go witają.

Ref. Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach
rozwija kwiaty i budzi nas
to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa
tęczą maluje świat

II Po cichutku, po kryjomu
przyszła do nas wiosna
na paluszkach, niczym wróżka
piękna i radosna
Zaprosiła do zabawy
Dzieci małe duże
biegną wszystkie na polanę
aby śpiewać w chórze

2. Odpowiedzcie na pytania:

  • jaki jest świat na powitanie wiosny?
  • w jaki sposób witają wiosnę dzieci i zwierzęta?
  • co robi wiosna?

3. Wiosenna orkiestra- zabawy rytmiczne. (potrzebne będą małe plastikowe butelki . Jedną wypełnijcie grochem, drugą piaskiem lub cukrem, a dwie pozostawcie puste.) Instrumentów może być więcej, wykorzystacie je przy wszystkich zabawach z piosenką.

  • wypróbujcie, potrząsając każdą butelką i opiszcie swoimi słowami rodzaj dźwięku jaki powstaje, czy słyszycie różnicę?
  • utwórzcie akompaniament do piosenki potrząsając butelkami z piaskiem przy pierwszej zwrotce, butelkami z grochem przy drugiej, a refren zagrajcie uderzając pustymi butelkami o siebie
  • przygotowane z rodzicami instrumenty perkusyjne wykorzystajcie do stworzenia orkiestry, zagrajcie do melodii razem.
  • zaproście swoich bliskich do zabawy ilustrującej treść piosenki. (pokażcie rodzicom jak przychodzi wiosna)

4. Zabawy ruchowe dla dzieci Aktywna zabawa z Pipi”https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

5. Wiosenne drzewko 3D_ praca plastyczna.

(potrzebne będą: brązowa farba, zielona, biała lub różowa bibuła, klej, nożyczki)

Instrukcja:  https://www.youtube.com/watch?v=2FjRnpKuT5k

Jeśli chcecie się pochwalić rezultatami Waszej pracy, zróbcie zdjęcie i wyślijcie prace na nasz adres, Możecie również nam pokazać jakie instrumenty perkusyjne wykonaliście.

III A PO POŁUDNIU

Z cyklu :  DOMOWE EKSPERYMENTY .

Dzisiaj temat: „Kolorowy wulkan” (potrzebne będą: soda, olej, ocet i krepina).

Instrukcja:  https://youtu.be/VCfwFnTV1Yc?t=119

Bardzo dziękuję wszystkim rodzicom, którzy zechcieli zaangażować się we wspólną pracę i zabawę. bez was to się nie uda.

Do widzenia, jutro znowu się spotkamy. 

Pozdrawiamy Was Wasze Panie.

Źródło:

„Do przodu rękę daj”

https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w&list=RDh9wMpq8kqkA&index=1

Znów przyszła Wiosna”M. Kluza https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs&fea…

Zabawy ruchowe dla dzieci „Aktywna zabawa z Pipi”-https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

Wiosenne drzewko 3D https://www.youtube.com/watch?v=2FjRnpKuT5k

Domowe eksperymenty https://youtu.be/VCfwFnTV1Yc?t=119


26 marca 2020 r.

WITAMY WSZYSTKIE DZIEWCZYNY I WSZYSTKICH CHŁOPAKÓW, A TAKŻE WSZYSTKICH RODZICÓW.

„Wiosna w sztuce”- zabawy muzyczne, plastyczne, aktywne słuchanie muzyki poważnej, interpretowanie muzyki ruchem to nasze propozycje tematyczne na dzisiejszy dzień.

1. Powitanka „Masaż na dobry dzień” – według B. Bednarczyk. Rodzic recytuje wiersz i wspólnie z dzieckiem wykonują gesty zgodne z jego treścią:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.

Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.

Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.

Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.

Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć zagadką.

„Nadchodzi po zimie – znasz dobrze jej imię,

kroczy w kwiatów pąkach i promieniach słonka” (wiosna)

3. Zabawa w skojarzenia. Swobodne wypowiedzi dzieci i rodziców. Dzieci i rodzice mówią, co kojarzy im się ze słowem wiosna.

4. „Co się dzieje wiosną?” Improwizacje ruchowe przy dowolnej muzyce. Dzieci wspólnie z rodzicami tańczą przy muzyce dowolnie naśladując to, co im się kojarzy z wiosną.

5. „Muzyka na poważnie” – słuchanie fragmentów utworu „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego. Wiosna to cudowna pora roku, nadchodząc wkłada do swojego koszyczka trochę niebieskiego nieba i trochę złotych promyków słońca. Delikatnie miesza je ze sobą wyczarowując piękną wiosenną zieleń, którą maluje budzącą się ze snu przyrodę. Pięknem wiosny zachwycali się poeci, pisarze, malarze, kompozytorzy i rzeźbiarze. Oczarowani pięknem wiosennej przyrody tworzyli wspaniałe dzieła sztuki: wiersze, powieści, obrazy, utwory muzyczne, piosenki, rzeźby. Proponuję wam dzisiaj wysłuchanie fragmentów utworu muzycznego włoskiego kompozytora Antonio Vivaldiego „Cztery pory roku”- Wiosna.

Po wysłuchaniu utworu muzycznego, spróbuj udzielić odpowiedzi na pytania:

  • Jakie instrument było słychać najczęściej w tym utworze? (skrzypce)
  • Jaki nastrój towarzyszy tej muzyce? (wesoły, radosny)
  • Jaka ta muzyka była? Czy była szybka czy wolna?
  • Co wyobrażaliście sobie słuchając tej muzyki?
  • Z jakimi kolorami kojarzy Wam się Wiosna?
  • Z jakimi dźwiękami kojarzy się wam wiosna? Smutnymi? Wesołymi? Szybkimi? Wolnymi? Dlaczego?

Wiosenna orkiestra – dzieci wydobywają dźwięki z przedmiotów codziennego użytku (gazeta, łyżki, klocki, folia, garnki)

6. Oglądanie reprodukcji obrazów Józefa Chełmońskiego: Żurawie o poranku, Bociany, Kaczeńce. Tak jak zgadywałyście, o czym opowiada utwór muzyczny, spróbujcie odgadnąć, co przedstawiają obrazy znanego polskiego malarza Józefa Chełmońskiego. Jakie kształty i barwy występują na obrazach?
unnamed

 chelmonski_bociany_1_1

720-1

Posłuchajcie proszę wiersza, który może być podpowiedzią do ostatniego obrazu.

Kaczeńce – Janina Halagarda

Usiadły kaczeńce kępami i patrzą złotymi oczkami:

na żabki zielone skaczące, motylki fruwające.220px-Caltha_palustris_1a

Przysiadły motyle – na chwile, rosę z kwiatków strząsały,

i znów się wzbiły do nieba i poleciały…

A szary pajączek widział, co robi motyl i żabka,

chociaż cichutko siedział pod małym listkiem kwiatka.

Namaluj wiosnę farbami: kaczeńce, żabki, motyla,

biedronkę i pająka:

Spójrz, jaka piękna łąka!

Opiszcie jak wyglądają kaczeńce, porównajcie ich wygląd z obrazem Józefa Chełmońskiego.

7. ,,Kwiaty budzą się do życia’’ – zabawa ruchowa przy muzyce A. Vivaldiego. Skul się w kłębek i wyobraź sobie, że jesteś małym nasionkiem kwiatka np. kaczeńcem, przebiśniegiem, krokusem. Nadeszła wiosna i rośniesz, rozwijasz się i wyciągasz listki do słońca, rozchylasz swoje płatki (dzieci powoli rozwijają się jak nasionka aż do wyprostowania i stawania na palce, wyciągając ręce do góry). Lekko kołyszecie się na wiosennym wietrze. Nadchodzi noc i chłód- zamykamy swoje płatki.”

8. „Emocje w sztuce”- zabawa pantomimiczna. Zmodyfikowana wersja zabawy „Posągi”. Rodzic – rzeźbiarz wymienia po kolei różne emocje: radość, złość, smutek, strach, złość, gniew itp. a dziecko rzeźba na hasło „Posągi, posągi zmieniajcie się” stara się jak najlepiej wyrazić wymieniane przez rzeźbiarza emocje. Po chwili następuje zamiana ról.

9. „Pomóż wiośnie dokończyć obrazek”- Dzieci malują swoje wyobrażenia wywołane wysłuchanym utworem, wykorzystując farby klejowe lub plakatowe malują pojedynczymi palcami, całą dłonią, nadgarstkiem, dłonią zwiniętą w pięść itd., tworząc konkretne, albo zupełnie abstrakcyjne obrazy.

10. Pląs pożegnalnyKlap, klap, Song”. Przygotuj do zabawy dwa duże klocki lub dwie łyżki drewniane, albo łyżkę i kubek, kartkę z gazety. Jeżeli nie masz tych wszystkich rzeczy to wystarczą twoje sprawne ręce. Zaproś do zabawy rodziców i rodzeństwo. Miłej zabawy.

NA NUDNE POPOŁUDNIE:

„Domino wyrazowe” zabawa językowa z wykorzystaniem liter. Rodzic układa, jako pierwszy wyraz, dziecko układa wyraz rozpoczynający się taką samą literą, jak ostatnia litera w wyrazie ułożonym przez rodzica. Dziecko odczytuje kolejne wyrazy, dzieli je na sylaby, wyklaskuje je, wytupuje.

Praca z Kartami Pracy „Plac zabaw” nr 3, strona 34a i b – przeliczanie elementów na ilustracji, wpisywanie właściwych liczb, rysowanie wzoru po śladzie – 6latki

Praca z Kartami Pracy „Plac zabaw” nr 3, strona 26 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej, odwzorowywanie – 5latki

 DO WIDZENIA, DO JUTRA.

Źródła:
Reprodukcje obrazów Józefa Chełmońskiego:
https://www.luelue.pl/jozef-chelmonski-bociany-reprodukcja-obrazu.html
https://www.galeriaperspektywa.pl/kaczence-jozef-chelmonski-p-700.html
https://pl.pinterest.com/akinimodo/che%C5%82mo%C5%84ski-art/
Zabawa rytmiczna „Clap Clap Song”:
https://www.youtu.be.com/watch?v=_p4U_f0c2K0
„Cztery pory roku” A.Vivaldi:
https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

25 marca 2020 roku

SERDECZNIE WITAMY WSZYSTKIE DZIECI Z GRUPY ANANASKÓW I CYTRYNEK                                                          ORAZ WASZYCH RODZICÓW.

,,Recepta na zdrowie” – nasza propozycja tematyczna  na dzisiejszy dzień.

1.Na zdrowie – zabawa ruchowa, ilustrowanie ruchami treści wiersza.

Wysłuchajcie proszę uważnie wiersza Barbary Lewandowskiej pt. ,,Na zdrowie”. wykonujcie gesty ilustrujące jego treść.

,,Na zdrowie”

Doktor rybka niech nam powie
Jak należy dbać o zdrowie!

Kto chce prosty być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!

Całe ciało myje co dzień
Pod prysznicem, w czystej wodzie.

Wie, że zęby białe czyste
Lubią szczotkę i dentystę!

Pije wodę, wie, że zdrowo
Chrupać marchew na surowo.

Kiedy kicha czysta chustka
Dobrze mu zasłania usta.

Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka
Na obrazku bez zarazków.

Rób tak samo, bo chcesz chyba
Tak zdrowy być jak ryba.

Odpowiedzcie proszę na pytania: Co trzeba robić, aby być zdrowym? Dlaczego wiosna zachęca nas do dbania o zdrowie? Co ty robisz, aby być zdrowym?

2. Zabawa ,,Witają się części ciała”. Niech wasze ruchy będą rytmiczne, słuchajcie podpowiedzi muzyki. https://youtu.be/xZEu7Fgdtf8

 Witają się palce rąk, witają się łokcie, witają się kolana, prawa ręka wita się z lewym uchem, lewy łokieć wita się z prawym kolanem, ręce witają się z głową, uszami, włosami, a teraz wasze pomysły…

3. ,,Części ciała” – tworzenie wyrazów z literek.

Poproście rodziców o przygotowanie kartoników z literkami (o, k, n, g, a, s, p, l, e, c, o). Ułóżcie nazwy części ciała: oko, nos, noga, palec. Dzieci 5 letnie układają krótsze wyrazy: oko, nos lub wybierają pierwszą literę występującą w  wyrazie.

4.A teraz zapraszamy do wspólnej gimnastyki z Fruzią.

https://www.youtube.com/watch?v=47jquUszRas

5.,,Tropimy zdrowe produkty”.

Poszukajcie w domu trzech zdrowych produktów. Pomyślcie do jakiej smacznej i zdrowej potrawy można je wykorzystać?

6. Zabawa,, Prawda i fałsz”.

Przygotujcie dwa niewielkie koła. Narysujcie na nich buźki, wesołą i smutną. Buźka wesoła oznacza prawdę, smutna oznacza fałsz. Oceńcie odpowiedzi wykorzystując buźki.

Co robię, aby być zdrowym?

Myję owoce. Często myję ręce. Gimnastykuję się. Nie chodzę do dentysty. Unikam hałasu. Często jem słodycze. Jem warzywa i owoce. Nie myję rąk. Myję zęby po posiłkach. Słucham głośnej muzyki. Piję wodę. Często piję coca-colę. Oglądam telewizję w odpowiedniej odległości. Często się uśmiecham.

7.,,Moja recepta na zdrowie”. Zastanówcie się co to jest recepta? Kto ją wypisuje? Co moglibyście zalecić wszystkim ludziom, aby byli zdrowi?

Przygotujcie kartkę i kredki. Stwórzcie receptę w formie rysunku. Zapraszam do działania. To będą na pewno piękne rysunki.

DZIĘKUJEMY ZA DZISIEJSZY DZIEŃ. SERDECZNIE POZDRAWIAMY WAS I WASZYCH RODZICÓW. ŻYCZYMY DUŻO, DUŻO ZDROWIA. DO JUTRA. WASZE PANIE.

Źródła:

Fruzia – Gimnastyka Fruzi – Piosenki dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=47jquUszRas

Marek i Vacek – Melodia dla Zuzi.

https://youtu.be/xZEu7Fgdtf8


24 marca 2020 roku

WITAMY WSZYSTKIE DZIECI Z GRUPY ANANASKÓW I CYTRYNEK ORAZ WASZYCH RODZICÓW.

„ZWIASTUNY  WIOSNY”

Jak miło znowu spotkać się z Wami. Na początek zapraszam Was do powitanki „Wszyscy są, witam was” https://youtu.be/h9wMpq8kqkA

 Wasze zadania na dziś

Skoro już się tak muzycznie przywitaliśmy usiądźcie wygodnie i posłuchajcie opowiadania M. Bennewicza „Tajemniczy lot”

− Czy to już wiosna? – Ada każdego dnia od kilku tygodni nieodmiennie zadawała to py­tanie i słyszała odpowiedź, to od mamy, to od babci, to znów od wujka Alfreda: – Jeszcze nie, kochanie, jak wiosna przyjdzie, to pierwsza się

o tym dowiesz.

Wreszcie pewnego dnia Alfred stwierdził, że czas najwyższy uspokoić Adę i wyruszyć na poszu­kiwanie wiosny. Po prostu należy wyjść jej naprzeciw.

W tym celu należało przygotować się jak na prawdziwą wyprawę. Do ekipy dołączyła babcia, pies Dragon i oczywiście Adam. Przygotowano prowiant, termosy z ciepłym piciem, plecaki, nieprzemakalne peleryny, ciepłe buty, czapki i wia­troszczelne kurtki. Dzieci sądziły, że będzie to najzwyczajniejsza wycieczka do parku, jakich odby­ły już wiele. Wpatrywanie się w gałęzie drzew w poszukiwaniu pierwszych pąków, przyglądanie się młodej trawie i takie tam, zwyczajne poszukiwanie zieleni, kwiatów oraz liści. Tymczasem jeszcze przed świtem pod blok, w którym mieszkali, w zupełnej ciemności podjechał wielki samochód terenowy i to z przyczepą. Własność kolegi wujka Alfreda, pana Jarka. Nikt niczego nie mówił, nikt nic nie zdradził. Jechali bardzo długo, aż Dragon zasnął, oparłszy głowę na kolanach babci.

O świcie, kiedy czerwona tarcza słońca wychyliła się zza horyzontu, znaleźli się na oszronionej łące. Na środku stała grupka ludzi wokół czegoś, co Adzie wydało się wielkim smokiem. Smocze cielsko poruszało się, falowało, jakby pęczniało, z pyska co jakiś czas buchał płomień. Ludzie ciągnęli liny jakby starali się ujarzmić bestię, pochwycić w gigantyczną sieć i nagle, zanim Ada zdążyła cokolwiek powiedzieć, smok wstał. Był ogromny, wyprężył grzbiet i zakołysał się cały.

− Oto nasz pojazd, którym będzie podróżowali w poszukiwaniu wiosny – oznajmił wujek Alfred.

− Latający smok? – spytała niepewnym głosem Ada.

− Balon! – Zakrzyknął Adam – będziemy lecieli balonem! Hurra!

− Owszem balon – potwierdził Alfred – a to jest nasz pilot, pan Marceli – dodał przedstawiając wysokiego pana z długą, rudą brodą.

Po krótkiej naradzie zdecydowano, że Dragon, choć pies spokojny

i stateczny, pozostanie na ziemi z panem Jarkiem. W czasie lotu balonem psisko mogłoby się zdenerwować i próbować wyskoczyć – Dragon przecież nigdy jeszcze nie oderwał się od ziemi.

Reszta ekipy weszła do obszernego, wiklinowego kosza, który był podwieszony pod balonem. Na środku pod otwartą czaszą balonu wisiał zbiornik z paliwem i coś w rodzaju palnika, który od czasu do czasu buchał ogniem, co Ada wzięła za smocze płomienie. Dzięki podgrzewaniu po­wietrze w balonie robiło się coraz lżejsze i dzięki temu balon zaczął się unosić. Pomocnicy pana Marcelego puścili liny. Dragon wesoło zaszczekał,a pan Jarek pomachał czapką na pożegnanie. Wzbijali się wyżej i wyżej. Po chwili z balonu widać było czubki drzew, a ludzie na polanie wyglądali jak małe figurki. Niebo najpierw zrobiło się bladoróżowe, a potem rozświetlił je fiolet i czerwień. Po chwili stało się błękitno-złote.

− Niebo wygląda jak suknia księżniczki – powiedziała Ada.

– A słońce jak wielki kapelusz – dodał Adam.

W ślad za balonem, na ziemi, łąkami ruszył pan Jarek w swoim samochodzie terenowym. Z góry wyglądał jak mała zabawka Adasia na zielonobrązowym dywanie. Po chwili usłyszeli głos w krótkofalówce. Pan Marceli, pilot balonu wydawał krótkie komendy i co chwila powta­rzał: odbiór. Odwiesił krótkofalówkę i wyjaśnił, że pan Jarek z ziemi będzie śledził ich lot, żeby potem, już po lądowaniu, odebrać pasażerów i pomóc zwinąć ogromną płachtę balonu.

− Lecimy o świcie, gdyż wtedy są słabe prądy powietrza. Nie ma porywistych wiatrów i balon może spokojnie sunąć po niebie na poszukiwanie wiosny – wytłumaczył wujek Alfred i dodał wzruszonym głosem najwyraźniej zachwycony oszałamiającym widokiem, podobnie jak pozo­stali pasażerowie. – Słyszycie jaka cisza?

Wiatr lekko muskał ich policzki, było rześko, delikatny mróz szczypał

w buzie. W dole mijali ogromne połacie zieleniejących łąk. W wielu miejscach leżał jeszcze śnieg. W oddali widać było kominy wiejskich domów, z których unosił się dym. Ludzie w środku przygotowywali śniada­nia, palili w piecach, przygotowywali się do pracy, dzieci szykowały się do przedszkoli i szkół. Balon sunął po niebie w zupełnej ciszy.

Niekiedy tylko buchał nad nimi płomień i trzeszczała krótkofalówka. Pilot Marceli co jakiś czas odzywał się do pana Jarka: że idą obranym kursem, że wszystko

w porządku, że humory dopisują. Pytał czy balon jest widoczny z ziemi, czy pan Jarek nie traci go z oczu oraz, na prośbę babci, jak się ma Dragon. Domy, ulice, samochody i pola wyglądały jak pokój z zabawkami.

I wtedy zobaczyli wiosnę. Od strony wschodzącego słońca w ich stronę ciągnął klucz wiel­kich ptaków. Wujek podał dzieciom lornetkę, lecz z każdą chwilą ptaki były coraz bliżej i bliżej, więc w końcu widać je było gołym okiem. Klucz okrążył czaszę balonu i przeleciały tak blisko, że niemal słychać było szum ich ogromnych skrzydeł.

− Już wiosna – oznajmił pan Marceli. – Kiedy z południa na Mazury lecą czaple, za nimi podąża wiosna. Zawsze tak jest w połowie marca. Najdalej za tydzień, góra dwa w lasach i na łąkach wszystko się zazieleni. Pierwsze są jednak skowronki, one przylatują najwcześniej, nawet kiedy jeszcze są mrozy. Skowronki to malutkie szaro-brązowe ptaszki, wielkości wróbelka, pięk­nie śpiewają. Samce skowronków, czyli panowie, przylatują do Polski czasem już w lutym, żeby założyć gniazda, a dopiero w marcu przybywają ich żony. Wtedy składają jajka, żeby wychować młode ptaszki.

− A czaple? – spytał Adam – też były szare.

− Tak jest, to były czaple siwe – potwierdził pan Marceli. – W czasie lotu rozpoznaje się czaple po wygiętej w kształt litery „S” szyi oraz długich, wystających poza ogon, nogach. Czaple są drugie.

− Trzecie w kolejności przylatują jaskółki, dopiero w kwietniu. Mówi się, że wraz z jaskół­kami przychodzi prawdziwa, zielona, bujna wiosna. Od ich przylotu wystarczą dwa, trzy dni dobrej pogody i zieleń wybucha jak oszalała.

− Co to znaczy, że wiosna wybucha? – spytała Ada.

− To znaczy, że czasem w ciągu jednej nocy pączki na drzewach i krzewach zmieniają się w liście, a drobne listki w bujne korony drzew. Zaczynają kwitnąć żarnowce. Są piękne, ciem­nożółte. Wraz z nimi kwitną magnolie

o wielkich mięsistych kwiatach. Bywają magnolie białe, czerwone, różowe

i fioletowe. To wspaniałe rośliny, bardzo je lubię – stwierdził pan Marceli – dlatego mojej córeczce daliśmy na imię Magnolia.

− Lecz wcześniej są przebiśniegi i pierwiosnki – dodała babcia. – Łatwo zapamiętać, gdyż ich nazwy oznaczają początek wiosny. Przebijają się przez resztki śniegu, są pierwsze na wiosnę. W ślad za nimi rozkwitną krokusy,

a sosny zaczną otwierać swoje szyszki. W domu pokażę wam w albumie magnolie, przebiśniegi i pierwiosnki.

− I krokusy – dodała Ada.

− I krokusy. – zgodziła się babcia. – A magnolię będziemy podziwiali przed naszym domem. Pokażę wam, gdy zakwitnie. Co roku ma piękne bladoróżowe kwiaty.

− A te małe ptaszki, widzicie? – pan Marceli wychylił się z kosza, wskazując palcem na zbli­żające się ptaki – to trznadle. Są większe od skowronka i mają żółte łebki i brzuszki. Skowronki i trznadle to nasze polskie ptaki. Rzadziej się o nich mówi, bo najbardziej popularny jest bocian, ale występują na polach i łąkach bardzo licznie. Te przed nami pewnie wracają z zimniejszych okolic do cieplejszej Polski. Jak są trznadle to znaczy, że wiosna jest tuż tuż. Wujek podał dzieciom lornetkę, dzięki której mogły dokładnie przyjrzeć się przelatującym ptaszkom. Po chwili balon zaczął się obniżać.

Z krótkofalówki dochodził głos pana Jarka oraz poszcze­kiwania Dragona. Pierwszy głos nakierowywał pilota na właściwe miejsce lądowania, a ten drugi – psi – oznaczał podniecenie z powodu zbliżającej się ogromnej kuli, która zniżała się ku polanie, błyskając ogniem. Wylądowali. Kosz delikatnie stuknął o ziemię, podskoczył do góry,

a następnie pilot precy­zyjnie posadził go na samochodowej przyczepie jakby stawiał filiżankę na spodku. Jakież było następnego dnia zdziwienie w zerówce, gdy dzieci, na prośbę pani, namalowały far­bami wiosnę, a na obrazkach Ady i Adama widniały balony, czaple siwe i magnolie. Ada i Adam opowiedzieli o swojej przygodzie i spotkaniu klucza czapli, które ciągnęły za sobą wiosnę. Adam pokazał album z ptakami i trzy zwiastuny nadchodzącej wiosny: skowronki, czaple i jaskółki. Ada natomiast w swoim albumie zaprezentowała przebiśniegi, pierwiosnki i magnolie oraz oczywiście krokusy.

Panie skowronku skąd pan leci?  Z daleka lecę, a za mną czaple.

Czaplo, czaplo w słońcu się świecisz.  Za mną jaskółki lecą i trznadle.

A kim są trznadle? To ptaszki małe,  z którymi wiosna do nas przybywa.

Wybuchnie zaraz tak okazale,  że resztki zimy wnet powyrywa.

Zaśpiewajcie piosenkę, którą poznaliśmy w piątek https://youtu.be/YooD0x8941E

Drogie dzieci wracamy do naszego opowiadania.

  • słuchając  na pewno zapamiętaliście jakie kwiaty są oznaką wiosny, wymieńcie je,
  • wymieńcie również te, które poznaliście przy innej okazji,
  • czy udało Wam się zapamiętać nazwy ptaków, które przelatywały obok balonu?
  • czy wiecie jak wygląda czapla, skowronek, trznadel?
  • na podstawie opowiadania postaramy się ustalić w jakiej kolejności ptaki wracają do nas na wiosnę oraz jaki ptak nie ma gniazda, (kukułka)
  • czy wiecie co oznacza słowo ORNITOLOG? Wyjaśnijmy jego znaczenie korzystając z pomocy rodziców.
  • podzielcie nazwy kwiatów i ptaków na sylaby, wyodrębnijcie w ich nazwach pierwszą i ostatnią głoskę, podzielcie  na głoski, a następnie spróbujcie je połączyć w słowa. (Proszę rodziców o kontrolowanie analizy i syntezy głoskowej)
  • Ptasie odgłosy- co to za ptak? Dzieci z zamkniętymi oczami starają się rozpoznać odgłosy: bociana. kukułki, skowronka, wrony, (liczę na kreatywność rodziców)
  • po prawidłowym rozpoznaniu naśladujemy zachowanie wybranego ptaka.

Czas na gimnastykę! 

  1. „Bociany” Diecko porusza się naśladując bociana. Unosi kolana wysoko, klaszcze w dłonie pod kolanami, podskakując przy tym i krzycząc „kle, kle, kle”. Na sygnał, bocian staje nieruchomo na jednej nodze.
  2. „Żabki”. Dziecko porusza się naśladując skaczącą żabkę. Na sygnał skacze wysoko i daleko.
  3. „W poszukiwaniu wiosny”. Dziecko porusza się swobodnie, na sygnał np. biedronka, motylek, bąk naśladują wymienionego owada – porusza się tak jak on lub wydaje charakterystyczny dla niego odgłos.
  4. „Skaczący konik polny”. Dziecko skacze dużymi susami, naśladując konika polnego.

Moja propozycja pracy plastycznej jeśli macie jeszcze siłę i chęci. Możecie zaprosić do wspólnej zabawy rodzeństwo albo rodziców

(potrzebne będą farby, pędzel , papierowy talerzyk, rolka po papierze toaletowym oraz nożyczki)https://www.youtube.com/watch?v=Nbd6YT7aFos

A PO POŁUDNIU

Proponuję cykl :  DOMOWE EKSPERYMENTY .

Dzisiaj temat: „Jak ważne jest mycie rąk?” (potrzebne będą: -mleko/woda, pieprz, mydło) Instrukcja: https://www.youtube.com/watch?v=K9FGHL9plyA

,,Umyć ręce, to nie trud! Mydło zmyje każdy brud! Czyste ręce, samo zdrowie! Kto je myje o tym powie!”

BARDZO DZIĘKUJĘ WSZYSTKIM RODZICOM, KTÓRZY ZECHCIELI ZAANGAŻOWAĆ SIĘ WE WSPÓLNĄ PRACĘ I ZABAWĘ. BEZ WAS KONTYNUOWANIE NASZEJ PRACY NIE BYŁOBY MOŻLIWE

Do widzenia, jutro znowu się spotkamy. 

Pozdrawiamy Was Wasze Panie.

ŹródłoWszyscy są, witam was” https://youtu.be/h9wMpq8kqkA , Piosenki przedszkolaka „Marzec czarodziej”ttps://youtu.be/YooD0x8941E, Patrycja Lipińska- Dlaczego warto myć ręce https://www.youtube.com/watch?v=K9FGHL9plyA


23 marca 2020 roku

SERDECZNIE WITAMY WSZYSTKIE DZIECI I RODZICÓW PO WEEKENDOWEJ PRZERWIE.

Utrwalenie wiadomości o ptakach zwiastujących wiosnę.

 „G jak globus – zabawy z literą g, G” to nasze propozycje tematyczne na dzisiejszy  dzień.

1. Powitanka „Witamy tych, którzy…”- Kto czuje się powitany niech wstanie i pomacha prawą ręką.Witamy tych, którzy lubią się uśmiechać. Witamy tych, którzy lubią  wiosnę. Witamy tych, którzy w tym roku widzieli bociana. Witamy tych, którzy znają wiosenne  kwiaty. Witamy tych, którzy zrobili już wiosenne porządki. Witamy tych, którzy jeszcze ani  razu nie wstali. Witamy tych, których imiona zaczynają się głoską A. Witamy tych, którzy lubią się bawić. Witamy tych, których imiona zaczynają się głoską K. Witamy tych, którzy lubią kolor zielony. Witam tych, których imiona zaczynają się głoską M. Przesyłamy do was  promyk uśmiechu niechaj powróci do nas w pośpiechu.

2. Zgaduj zgadula „Jaki to ptak?”. Posłuchajcie zagadek tekstowych i spróbujcie je rozwiązać. Jeżeli nie znacie rozwiązania poproście o pomoc rodzica.

Lato nam śpiewem umilają,                                      bocian
Zimą na naszą pomoc czekają.
(ptaki)

Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,
A po nasze żabki przybył aż z Afryki.
(bocian)

Wzbija się w niebo śpiewak malutki,
Z góry przesyła wiosenne nutki,
A każda nuta dźwięczy jak dzwonek,
I już wiadomo, że to……..
(skowronek)

Siedzi sobie na buku i woła: kuku, kuku
(kukułka)

Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem. Przylatuje z wiosną, aby uciec latem
(jaskółka)

3. Zabawa aktywizująca z elementami logopedycznymi ,,Powracające ptaki’’ – podczas słuchania zachęcam was do wykonywania ćwiczeń buzi i języka oraz ćwiczeń oddechowych. Posłuchajcie uważnie.

Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem (bocianem, słowikiem, jaskółką, skowronkiem, kukułką), który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dzieci otwierają buzię szeroko i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dzieci nadymają policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptak przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami (z buzi dzieci robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko). Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek (obracamy  językiem  w  buzi  w  prawo  i  lewo, języki czyszczą kąciki ust). Wiedział nasz ptak, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskanie) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony ( bim, bam, bom, bim bam, bom). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor ( naśladujemy wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał.( pi, pi, pi; wiju, wiju, wiju; tu, tu, tu; pijo, pijo, pijo….)

Po wysłuchaniu opowiadania spróbuj odpowiedzieć na pytania: Co to jest Afryka? Czy ptaki leciały długo z Afryki do Polski? Gdzie możemy zobaczyć jak wygląda Afryka? (globus, mapa). Poproście rodziców aby przygotowali globus. Poszukaj z rodzicami i pokaż gdzie leży Polska i Afryka. Wiosną ptaki wracają również z Azji i Ameryki Południowej. Poszukaj z rodzicami na mapie gdzie leżą te kontynenty

4. Burza mózgów „Do czego służy globus?… Co możemy na nim zobaczyć?…

5. Globus to model naszej  planety Ziemi,  oczywiście  pomniejszony, swoją  nazwę  zawdzięcza  łacińskiemu  słowu  globus  czyli  kula.

6. Analiza i synteza słuchowo – wzrokowa wyrazu globus.

  • Proszę podziel słowo globus na sylaby, policz ile ma sylab?globus
  • glo-bus
  • Podziel słowo globus na głoski, policz ile ma głosek?
  • g-l-o-b-u-s
  • Jaką głoską rozpoczyna się słowo globus?
  • Czy znasz inne słowa rozpoczynające się głoską g? Proszę wymień je.
  • Jakie słowa kończą się na głoskę g?
  • Czy znasz słowa w których głoska g, występuje w środku?

7. Pokaz wielkiej i małej litery drukowanej G,g. Opis ich wyglądu. (Karty Pracy „Plac zabaw” nr 3)

litera g

  • Do czego podobna jest mała litera g? Z czego się składa? Z czy ci się kojarzy?
  • Czym się różni od dużej litery?
  • Do czego podoba jest duża litera G? Z czego się składa? Z czym ci się kojarzy?
  • Czym się różni od małej litery?
  • Porównanie wyglądu liter drukowanych i pisanych, wskazywanie różnic
  • Ułożenie z liter napisu globus
  • Czytanie połączeń litery g z samogłoskami: a, e, i, o, u, y
  • Czytanie prostych tekstów i wyrazów z literą  g,G – tylko  dzieci 6 letnie

8. „Detektywi”- zabawa ruchowa przy muzyce. Zamieniamy się teraz w detektywów i szukamy w mieszkaniu poznanej litery g,G. /gazety, książki, napisy na zabawkach czy przedmiotach/kto znajdzie najwięcej liter wygrywa

9.Ćwiczenia grafomotoryczne

  • pisanie w powietrzu kształtu poznanych liter g, G,
  • pisanie na plecach mamy, taty, brata lub siostry,
  • układanie kształtu liter z klocków na dywanie, ze skakanki,
  • samodzielne pisanie litery g, G (Karty Pracy nr 3, s. 32a,b ) 6latki,
  • wyszukiwanie i kolorowanie liter (Karty Pracy nr 3, s. 25) 5latki

Jeżeli dzieci nie mają książek „Plac zabaw” nr 3 w domu, to kreślą kształt liter na kartkach w liniaturze.

10. „Wiosenny  aerobik” pożegnajmy się dzisiaj tańcem do piosenki Alvaro Soler „Sofia”. Jeżeli pamiętasz cały układ taneczny zaproś rodziców i rodzeństwo do tańca. Jeżeli nie pamiętasz wymyśl swój układ taneczny. Poproś rodziców o przygotowanie utworu i zaprezentuj swoje umiejętności taneczne. Życzymy dobrej zabawy.

DO  WIDZENIA, DO  JUTRA.


20 marca 2020 roku

SERDECZNIE WITAMY WSZYSTKIE DZIECI Z GRUPY ANANASKÓW I CYTRYNEK ORAZ WASZYCH RODZICÓW.

,,Co słychać w ptasich gniazdach” – nasza propozycja tematyczna  na dzisiejszy dzień.

  1. Posłuchajcie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej pt. ,,Gdzie budować gniazdo?”.

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci powiedział dzięcioł.   – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca oburzył się skowronek. – O nie! Gniazdo powinno być usłane na ziemi, w bruździe pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie,     tu skryją się w gąszczu. – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O na przykład pod wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi?       Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk!  nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. – Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem ich już wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie …hmm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.

  1. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Jakie ptaki występowały w opowiadaniu? O jakich gniazdach opowiadały? Dlaczego każdy ptak chciał mieć inne gniazdo?
  2. Poszukajcie wspólnie z rodzicami zdjęć ptaków występujących w opowiadaniu. Porównajcie ich wygląd. Podzielcie  nazwy ptaków na sylaby. Wyodrębnijcie pierwszą i ostatnią głoskę w słowach.
  3. ,,Zakładamy gniazda” – zabawa konstrukcyjna. Proszę zgromadzić wcześniej różnorodne materiały np. sznurki, kawałki tkanin, patyczki, skrawki papieru, tektury, gałązki, piórka, plastelina, itp. oraz papierowy talerzyk. Zadaniem dzieci jest zbudowanie na talerzykach gniazd z dostępnych materiałów. Poproście dzieci, aby opowiedziały o swojej pracy.
  4. ,,Wiosenne zagadki matematyczne”– dzieci rozwiązują zadanie tekstowe, przeliczają elementy i dodają do siebie. Zachęcamy dzieci do przeliczania na palcach.

Wysoko na niebie fruwały 3 skowronki. Do skowronków przyleciały 4 słowiki. Ile ptaszków razem fruwało?

Nad łąką zaroiło się od barwnych motyli. 5 motyli fruwało nad wodą, a 3 przysiadły na kwiatach. Ile razem motyli witało wiosnę?

Na łące zakwitło 5 białych i 5 różowych stokrotek. Ile razem kwiatów zakwitło?

Na łąkę przyleciały 3 bociany, a potem jeszcze 4. Ile bocianów przyleciało na wiosenną łąkę?

Prezentujemy dzieciom znak dodawania w formie graficznej, zachęcamy do kilkakrotnego narysowania go na kartce (pytamy do czego jest podobny, co ci przypomina?). Narysowane przez dzieci znaki można wykorzystać do zabawy  w kreatywne  rysowanie ,,Stwórz ze znaków rysunki”.

6. Relaksacja. Poszukajcie wspólnie z rodzicami nagrań śpiewu ptaków, znajdźcie wygodną pozycję, zamknijcie oczy i słuchajcie…

Warto obejrzeć

Nowy film edukacyjny dla dzieci „Wiosna- pierwsze oznaki w przyrodzie”

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Życzymy wszystkim miłego dnia i cieplutko pozdrawiamy. Wasze panie.


 19 marca 2020 roku

DROGIE DZIECI

Nauczycielki grup- Ewa Kobeszko, Marzena Koszyk i Ewa Piotrowska, pragną powitać was na naszej stronie internetowej. Razem z waszymi rodzicami spróbujemy w obecnej sytuacji zmienić sposób w jaki będziemy się uczyć. Nie ma nic piękniejszego niż szansa poznawania świata i nabywania umiejętności wśród rówieśników, ale obecna sytuacja zmusza nas do pozostania w domu.

W ubiegłym tygodniu rozmawialiśmy o wiosennych porządkach w ogrodzie i zakładaliśmy własną hodowlę roślin. Postaram się aby roślinki przetrwały do waszego powrotu.

 Wasze zadania na dziś

  • powiedzcie rodzicom jakie roślinki posadziliśmy w doniczkach,
  • jakie wiosenne kwiaty oglądaliśmy na tablicy i na ostatnim spacerze,
  • podzielcie na głoski (pięciolatki na sylaby)nazwy wymienionych kwiatów i roślin,
  • z dostępnych materiałów (papier kolorowy, kolorowe gazety, materiał) wytnijcie 3 części rośliny: korzeń, łodyga z liśćmi, kwiat. Stwórzcie własną kompozycję, naklejcie na kartkę papieru i nazwijcie roślinkę,
  • nauczcie rodziców i rodzeństwo znanej wam zabawy np. „Siedziała róża w ogrodzie” lub innej ulubionej
  • proponuję naukę słów piosenki, niżej zamieszczam tekst, a melodię poznamy po powrocie lub znajdziecie w internecie.

Marzec Czarodziej  (A. Bernat, Zb. Ciechan)

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
I już pączki na patyku
I już trawka na śnieżniku.
Och, ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie kotki
Och, ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Przez kałuże skaczą kaczki, żółte kaczki-przedszkolaczki
Och, ten Marzec Czarodziej!

DRODZY  RODZICE!

W obliczu zaistniałych okoliczności liczymy na Państwa pomoc i współpracę w kontynuowaniu edukacji waszych dzieci. Dostępnymi środkami postaramy się realizować zadania programu wychowania przedszkolnego. Serdecznie pozdrawiamy.

Do widzenia, jutro znowu się spotkamy.