Grupa 4-latków „Malinki”
07.02.22
Temat tygodnia: Na dalekiej północy
1. Na początek powitanka
Witam wszystkie dzieci, które są uśmiechnięte.
Witam wszystkie dzieci, które lubią zimę.
Witam wszystkie dzieci, które lubią zabawy na śniegu.
Witam wszystkie dzieci, które lubią kolor biały.
2. „Detektyw na tropie”
Dzisiaj na zajęciach będziemy mówić o takiej niezwykłej krainie, gdzie prawie przez cały rok panuje jedna pora roku.
Posłuchajcie nagrania i odgadnijcie jaka to pora roku? Znacie taką tajemniczą krainę?
3. „Eskimosa i jego ubranie”
Drodzy rodzice pozmawiajcie z dziećmi na temat krainy, w której zima trwa niemal przez cały rok. Nie ma tam drzew, a jedynie małe krzaczki, które zielenią się tylko przez kilka tygodni.
Jak myślicie , czy da się tam mieszkać w takim strasznym zimnie? Tak, da się. Teraz wskaż ilustracje, na których przedstawione są elementy ubioru potrzebne, aby wytrzymać
w zimnie.
Tak wygląda Eskimos czyli człowiek, który mieszka w zimnych krajach. Czy słyszeliście już kiedyś taki wyraz?
Możemy opowiedzieć dziecku o stroju Eskimosa, ponieważ jego kurtka jest bardzo ciepła,
i aby dawała więcej ciepła to wkłada przez głowę, a nie zapina się jej. Wysokie buty jak
i całe ubranie obszyte są ciepłym futrem, które też znajduję się pod butami na podeszwie, aby się nie ślizgać i móc szybko poruszać. Każdy z nas wie, jak trudno poruszać się zimą.
4. „Igloo”
Czy wiecie gdzie mieszka Eskimos?
Zrobiony jest z bloków lodu. Wejście do niego jest bardzo malutkie. W środku jest tylko jeden pokój.
5. „Suną sanie”
Jak myślicie czym poruszają się Eskimosi w krainie pełnej śniegu?
Oto sanieSanie mogą być prowadzone przez psy lub renifery.
6. „Pingwinek” – Zabawa muzyczno-ruchowa
Na koniec piosenka, którą już znasz. Przypomnij sobie kroki i do dzieła.
Życzymy miłej zabawy
Grupa 5-latków „Jagódki”
3. 02. 2022
Temat: Zawodowe plany
1. ” Powitanka”- (Tę piosenkę śpiewamy na melodię Wlazł kotek)
Dzień dobry, dzień dobry, witam Was. Chcę skakać, chcę tupać, bo już czas. (bis)
2. Gimnastyka poranna- „Gimnastyka w podskokach”
3. „ Ukryte talenty”– masaż relaksacyjny- Pisze pani na maszynie
Pisze pani na maszynie (palcami uderzamy po plecach dziecka)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho prawe)
Stop, przecinek (pociągamy lekko za ucho lewe),
Świeci słońce (masujemy całą dłonią po plecach),
Idą konie (lekko uderzamy pięściami po plecach).
Biegną słonie po betonie (bokiem dłoni uderzają po plecach)
Płynie sobie kręta rzeczka (bokiem dłoni krętą linią przesuwamy wzdłuż kręgosłupa).
Idą panie na szpileczkach (palcami wskazującymi uderzamy po plecach)
Pada, mały drobny deszczyk (wszystkimi paluszkami lekko uderzmy po plecach).
Czujesz dreszczyk? (lekko chwytamy za szyję).
4. ” Zawody naszych rodziców”- słuchanie wiersza B. Formy
listonosz, fryzjer, sekretarka, piekarz.
Mama jest śpiewaczką, a tato pilotem –
wiezie pasażerów szybkim samolotem.
A kim ja zostanę? Kierowcą rajdowym,
spikerem, piekarzem lub posterunkowym.
B. Forma
5. „Lekarze” – poznanie nazw specjalności lekarskich z wykorzystaniem ilustracji
Zobaczcie ilustrację i spróbujcie powiedzieć:
– Jak nazywa się lekarz leczący uszy, nos? ( laryngolog),
-Jak nazywa się lekarz leczący oczy? (okulista),
– Jak nazywa się lekarz leczący zęby? (stomatolog),
– Jak nazywa się lekarz, który leczy dzieci? (pediatra)
– Jak nazywa się lekarz, który leczy dorosłych? (internista),
– Jak nazywa się lekarz leczący skórę? (dermatolog),
– Jak nazywa się lekarz leczący zwierzęta? (weterynarz). (W razie problemów, rodzice podają odpowiednią nazwę, a dziecko powtarza.)
6. „Idziemy do lekarza”- zabawa ruchowa. (Dziecko maszeruje po pokoju przez cały czas trwania piosenki).
7. „Lekarstwo” – oglądanie filmiku edukacyjnego.
8. „Nasza pani” – rozmowa kierowana.
Posłuchaj piosenki:
– Jaki zawód wykonuje Wasza pani z przedszkola? (nauczycielka)
– Na czym polega praca nauczyciela?
– Czy praca nauczyciela jest trudna?
9. „Nasi rodzice” – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Rodzicielska niespodzianka”.
R. zadaje pytania do opowiadania:
− Kto odwiedził dzieci w grupie Ady?
− Czy byliście kiedyś w gabinecie dentystycznym?
− Na czym polega praca dentysty?
10. „Zawody naszych rodziców” – wywiad z rodzicami.
Przedszkolaku, wciel się w rolę reportera. Przeprowadź wywiad z rodzicami. Dowiedz się, jaki zawód wykonuje mama i tata oraz rodzice twoich kolegów z przedszkola i na czym polega ich praca.
11.„Kim będę, jak dorosnę”- praca plastyczna. Przedszkolaku, zastanów się, jaki zawód chciałbyś wykonywać kiedy będziesz już dorosły. Narysuj siebie w wybranej przez siebie pracy ( np. policjant zatrzymujący samochód, lekarz badający chorego, itp.).
Karta pracy 2 (str60) – myślenie logiczne, łączenie dzieci wykonujących ulubione czynności z dorosłymi wykonującymi różne zawody.
Życzymy dobrej zabawy
Grupa 4-latków „Malinki”
04.02.22
Temat tygodnia: Moje miasto.
1. Na początek powitanka
Rodzice tworzą pary z własnymi dziećmi, stoją twarzami do siebie. Rodzic wcześniej demonstruje piosenkę i wykonywane do niej czynności ruchowe.
– „Wszy-scy są” – 3 klaśnięcia w swoje ręce,
– „wi-tam nas” – 3 klaśnięcia w ręce partnera,
– „za-czy-na” – 3 klaśnięcia w naprzemienne ręce (np. ręce prawe),
– „my już czas” – 3 klaśnięcia w naprzemienne drugie ręce ( ręce lewe),
– „je-stem ja” – wskazujemy dłońmi na siebie,
– „je-steś ty” – wskazujemy dłońmi na partnera,
– „raz, dwa, trzy” – 3 klaśnięcia w swoje ręce.
2. Pora na wiersz dotyczący naszego dzisiejszego tematu Iwony Salach pod tytułem „Dom”.
Wiele wiosek, wiele miast
rozrzuconych w Polsce jest.
Takich małych, takich wielkich
bardzo pięknych miejsc.
Czy mieszkanie masz w Warszawie,
czy też domem twoim wioska,
wszyscy dobrze o tym wiedzą,
że to właśnie nasza Polska.
Na jej mapie jest mała kropka
tu mnie znajdziesz, tu mnie spotkasz
Mam tu swój przedszkolny światek
dozwolony od trzech latek
Tu swą rodzinę mam
i nigdy nie jestem sam
Tu jest Polska Ojczyzna ma
a mały Polak to jestem ja.
Porozmawiamy na temat wiersza oraz przypomnimy sobie teraz co udało Ci się zapamiętać w tym tygodniu.
Jak nazywa się nasz kraj?
Jak nazywa się miejscowość w której mieszkasz?
Co znajduje się w Twojej miejscowości ?
3. „Poznajemy wieś, poznajemy miasto”. Zadajemy dzieciom pytania dotyczące różnic między miastem a wsią. Dzieci mogą opowiadać lub podawać określenia (samodzielnie lub z pomocą dorosłej osoby), które opisują miasto i wieś (np. na wsi jest spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu. W mieście są wysokie bloki, hałas, dużo sklepów). (Poniżej znajdują się zdjęcia pomocnicze jeśli dziecku będzie trudno wskazać różnice).
Wieś 
Miasto
4. „Celnie strzelam” Jest to jedna z najbardziej lubianych zabaw dzieci mieszkających na wsi. Dzisiaj możesz zabawić się tak, jak one. Na podłodze stawiacie miskę lub wiaderko i wrzucacie do niego piłki, balony lub zmięte w kulki gazety. Oczywiście wygrywa ten, kto wykona najwięcej prawidłowych rzutów z linii mety.
5. „Detektyw” – teraz zabawicie się w detektywów. Waszym zadaniem jest wysłuchać dźwięków i odpowiedzieć, czy kojarzą Ci się z miastem, czy ze wsią.
6. „Ciekawe pytania”. Przyjrzyj się obrazkom poniżej i odpowiedz na poniższe polecenia.
Wskaż przedmioty oraz miejsca, które kojarzą Ci się z miastem
Wskaż przedmioty oraz miejsca, które kojarzą Ci się ze wsią
7. „Odpowiedni ubiór”. Przyjrzyj się obrazkom poniżej i odpowiedz na poniższe polecenia.
Wskaż ubiór odpowiedni do pracy na wsi
Wskaż ubiór, który wydaję Ci się odpowiedni do pracy w mieście
8. Na koniec naszych zajęć mam dla was krótką bajkę ,,Mysz z miasta i mysz ze wsi”.
Życzymy miłej zabawy
03.02.22
Temat tygodnia: Moje miasto.
1. Zabawa – „Prawda – nieprawda” – zadaniem dziecka jest odpowiedzenie na przeczytane zdanie „prawda” jeśli się z nim zgadza lub „nieprawda” jeśli się z nim nie zgadza.
– Mieszkam w mieście o nazwie Jastrzębie-Zdrój.
– W mojej miejscowości jeżdżą autobusy
– W mojej miejscowości jest Park Zdrojowy.
– W mojej miejscowości jeżdżą tramwaje.
– Moja miejscowość znajduje się w Polsce.
– W moja miejscowość znajduje się nad morzem
2. „Domy, bloki” – Drodzy rodzice porozwijajcie z dzieckiem o tym, jak dziecko rozumie różnice między mieszkaniem w bloku, a mieszkaniem w domu. Jakie różnice dziecko może dostrzec (np. w bloku mieszka wiele rodzi, natomiast w domu zazwyczaj mieszka jedna rodzina; dom może mieć ogród, taras, mieszkanie w bloku może mieć tylko balkon itd.)
Dom
Blok
Czy w naszym mieście są bloki i domy?
3. „Różne budynki” – spójrz na poniżesz ilustracje i odpowiedz na pytania.
Który budynek przedstawia blok?
Który budynek przedstawia dom?
Który budynek jest najwyższy?
Który budynek jest najniższy?
Czy jakieś budynki są tej samej wysokości?
4. „Poklaszcz ze mną”- zabawa rytmiczna
Wykonujemy czynności ukazane na nagraniu lub możemy stworzyć z dzieckiem swój niepowtarzalny układ. Na pewno świetnie sobie z tym poradzicie.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=21&v=g63ejAMTHM4&feature=emb_logo
5. „Różne domki” – zadanie polega na obejrzeniu poniższych ilustracji i odpowiedzi na poniższe pytania.
Który domek ma różowe drzwi?
Ile domków jest w kolorze niebieskim?
Ile domków ma dach w kolorze pomarańczowym?
Czy jest jakiś domek, który nie ma drzwi?
6. „Masażyk relaksacyjny”
Na koniec zapraszam was na masażyk relaksacyjny. Tak, jak ostatnio niezbędna będzie pomoc rodziców.
Pajączek
Wspinał się pajączek po rynnie. (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka)
Spadł wielki deszcz i zmył pajączka (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Zaświeciło słoneczko, (masujemy plecy ruchem okrężnym)
Wysuszyło pajączka, rynnę i… (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)
Wspinał się pajączek po rynnie… (zaczynamy od początku)
Życzymy udanej zabawy
02.02.22
Temat tygodnia: Moje miasto.
1. Zabawa na przywitanie
Przywitamy się dzisiaj zabawą , którą wszyscy znacie „Głowa, ramiona, kolana, pięty….
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE
2.Potrafię się przedstawić
Nazywam się…. ( wymienia imię i nazwisko) mieszkam …( podaje adres zamieszkania)
3. Ćwiczenia językowe ,,Co widzę przez okno?”
Popatrz przez okno i zobacz, jak wygląda Twoja miejscowość: czy są tu wysokie domy, bloki czy niskie, Czy dużo widzisz drzew? Są sklepy czy pola? Niech dziecko opowie o miejscach, które są w pobliżu jego bloku, domu (przedszkole, sklep, itp.), co znajduje się obok waszego domu
4. Poniższe zdjęcia przedstawiają najbliższą okolice, przedszkola. Zapytajcie dziecko, czy poznaje poniższe zdjęcia
5. „Jak wygląda herb Jastrzębia-Zdroju?”
Na koniec przypomnij sobie teraz, jak wygląda herb Jastrzębia-Zdroju.
Czy pamiętasz co to jest herb?
A co przedstawia herb naszego miasta?
Życzymy miłej zabawy
01.02.2022 r.
WITAMY DZIECI Z GRUPY „MALINKI” ORAZ WASZYCH RODZICÓW.
Temat tygodnia: Moje miasto.
1.Na początek powitanka
Kto lubi chodzić na spacery? – niech podskoczy 1 raz
Kto lubi zabawy na świeżym powietrzu? – niech zrobi 2 przysiady
Kto lubi śpiewać? – niech tupnie 3 razy
Kto lubi bawić się na placu zabaw? – niech klaśnie 4 razy
2. Czy ja wiem?
Dobrze jest, abyśmy pomagali utrwalać dziecku odpowiedzi na poniższe pytania:
Jak nazywa się miejscowość w której mieszkasz?
Czy pamiętasz na jakiej ulicy mieszkasz oraz jaki numer Twój ma dom?
3. Moje miasto
Drodzy rodzice porozmawiajcie z dziećmi, o tym, jakie miejsca dziecko zapamiętało
z ostatnich zajęć oraz co znajduje się w naszej miejscowości, a o czym jeszcze nie mówiliśmy. Możecie razem poszukać zdjęć miejsc, o których wspomniało dziecko.
Kąpielisko Zdrój
Ośrodek Wypoczynku Niedzielnego
4.Zabawa z rymowanką
Miejscowość swoją znamy, miejscowość swą kochamy.
Dziecko wypowiada rymowankę cicho, głośno, rytmizuje ją prostym, wymyślonym przez siebie ruchem (np. klaskanie, tupanie, podskoki), śpiewa na własną melodię.
5. Zabawa konstrukcyjna
Dzieci budują z klocków domy, bloki, miejsca, które mogą być wysokie lub niskie, wykorzystując do tego różnego rodzaju klocki, jakie mają w domu.
6. Utrwalenie piosenki „Najpiękniejsze miejsce świata”.
Życzymy miłej zabawy
Grupa 5-latków „Jagódki”
- 02. 2022
Temat: Niech będzie światło.
1. „Złap mnie” – ćwiczenie spostrzegawczości i szybkości reakcji z wykorzystaniem latarek. (w zaciemnionym pokoju puszczamy „zajączki ” na ścianie, dziecko łapie)
2.Gimnastyka poranna – doskonalenie reakcji równoważnych, kształcenie koordynacji słuchowo- ruchowej. (skorzystaj z propozycji) https://youtu.be/RsKRBBhgrYQ
3.„Niech będzie światło!” – rozmowa o zawodzie latarnika oraz o polskich latarniach morskich. https://youtu.be/CWZ3SkNQxMg
„Latarnik, latarnia, latarenka, itp…” – zabawa językowa. (powtarzanie słów z naciskiem na głoskę „r”)
4.Dzieci siadają w zaciemnionym pokoju – przy zaświeconym świetle i słuchają recytacji fragmentu wiersza „Pstryk” (J. Tuwim). (w trakcie czytania gasimy światło)
„Sterczy w ścianie taki pstryczek
Mały pstryczek elektryczek.
Jak tym pstryczkiem zrobisz pstryk!
To się ciemno robi w mig.
Bardzo łatwo pstryk – i światło!
Pstryknąć potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
A jak pstryknąć trzeci raz,
Znowu dawny świeci blask (…)”. (W trakcie recytacji, zaświecamy i gasimy światło.)
5. „Kolor światła”, zabawy badawcze z wykorzystaniem latarki- badanie właściwości światła. – Światło wysyłane przez żarówkę rozchodzi się we wszystkie strony. Sprawdzimy dzisiaj, czy światło biegnie do nas prostą dróżką, czy może przypomina zygzak (pokaz gestem). Gasimy światło i zaświecamy latarkę. (Światła nie widać, na ścianie ukazuje się tylko jasna plama.)
6. Spróbujemy zrobić doświadczenie: Zobaczymy jak światło przechodzi przez podziurkowaną osłonę na lampce. (osłonę można wykonać z tektury lub np. zakładając na klosz warstwę folii aluminiowej, tak aby światło mogło się wydostawać tylko małymi otworkami po nakłuciach).
7. Gdy światło latarki biegnie w postaci prostej linii, a na tej dróżce postawimy przeszkodę np. nieprzeźroczysty dzbanek, na ścianie powstanie cień. Spróbujemy postawić inną przeszkodę (np. błyszczącą łyżeczkę). Tym razem światło nie biegnie prosto, tylko odbiło się. Gdy światło napotyka na swojej drodze błyszczącą przeszkodę, promień ulega odbiciu od jej powierzchni.
8. A co będzie, gdy na drodze światła biegnącego już przez wodę ustawimy lustro? Na ścianie powstanie barwna smuga – w kolorach tęczy. Światło przechodząc z powietrza do wody – załamuje się, następnie odbija od lustra i przechodząc z wody do powietrza załamuje się po raz drugi. Światło, gdy dwukrotnie się załamało pokazało, że składa się z wielu barwnych promieni. Mają one kolor: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, ciemno niebieski, fioletowy.
9. Zobaczcie, co odkryli wasi koledzy
https://youtu.be/fC3C2FeTvn8
10. „Droga do portu” -zabawa plastyczna. (Karta pracycz.2, str58) odnajdywanie drogi statków do latarni w plątaninie. „Mole książkowe” – oglądanie albumów o latarniach morskich.
11. Na koniec dnia proponuję trochę poćwiczyć, zaproście mamę lub tatę https://youtu.be/ufXXXnQ1hiM
02.02 2022 r.
Temat tygodnia: Kowalem być, dzisiaj zajmiemy się pracą, jaką wykonuje kowal.
- Na początek powitanka
Powitania nadszedł czas, miło dzisiaj powitać Was!
Ręce w górę, mały skok, teraz w górę – hop, hop, hop!
- Zapraszam was teraz do wysłuchania wiersza „W kuźni kowala”
Miejscem pracy dla kowala.
od pokoleń była kuźnia.
Rankiem ogień on rozpalał,
by się koks żarzył do późna.
Miechem dmuchał w palenisko,
żeby płomień się rozniecił.
Strumień iskier nad ognisko
wznosił się i jasno świecił.
Rozżarzoną stal z łoskotem
na kowadle układano.
Operując ciężkim młotem.
kształt przedmiotom nadawano.
Tak powstały istne cuda,
wykuwane z twardej stali.
Czy ten zawód nam się uda
od zapomnienia ocalić?
Dziś możemy mówić z żalem,
nostalgicznym rozrzewnieniem,
że i kuźnię i kowala.
spotkasz tylko, gdzieś w skansenie.
Rozmowa na temat utworu.
Na pewno uważnie słuchaliście i odpowiecie na pytania dotyczące wiersza:
- Czy już wiesz czym zajmuje się kowal?
- Co jest potrzebne kowalowi do wykonania jego pracy?
- Koniki” – zabawa ruchowa przy muzyce
Ruchy wykonywane do słów piosenki:
Noga goni nogę (dziecko wykonuje cwał boczny – porusza się bokiem, dostawiając lewą nogę do prawej, bądź odwrotnie)
Biegają koniki
Stukają kopytka (dziecko wyraźnie tupie nogami)
W rytm muzyki
Jedna noga tupie: tup, tup, tup (dziecko tupie jedną nogą)
Druga noga stuka: stuk, stuk, stuk (dziecko stuka drugą nogą)
Konik skacze sobie: hop, hop, hop (dziecko podskakuje)
Koniku w drogę! Wioooooooooooo!
- Zapraszam do obejrzenia filmu przedstawiającego prace kowala
https://www.youtube.com/watch?v=ri_q2ij1058&ab_channel=ORE-kszta%C5%82ceniezawodowe
- „Dlaczego z metalu?” – zabawy badawcze z różnymi przedmiotami.
Waszym zadaniem będzie znaleźć w domu przedmioty wykonane z różnych materiałów (między innymi plastiku, papieru, metalu, szkła). Następnie opiszcie do czego te przedmioty służą i dlaczego wykonane mogą być właśnie z takiego materiału. W razie potrzeby rodzic może zadawać pytania pomocnicze, które ułatwią dziecku zrozumienie różnorodności wykorzystywanych materiałów (np. trwałość materiałów, ich przydatność, sposoby korzystania z nich). Np. Gdyby podkowa była papierowa, to co by się stało? Gdyby nasze ubrania były wykonane z metalu, to co by mogło się stać z naszym ciałem? - „Ile waży?” – zabawy matematyczne, porównywanie ciężaru.
Będzie nam potrzebny wieszak i dwie reklamówki. Wieszak będzie naszą równoważnią,
a reklamówki szalkami. Wykorzystując wcześniej przygotowane przedmioty dziecko stara się określić ich wagę. Np. słoik jest cięższy niż pusta plastikowa butelka. Następnie wykorzystujemy naszą wagę ważąc nasze przedmioty. Dziecko sprawdza, czy miało racje.
- „Jestem kreatywnym kowalem” – ćwiczenie motoryki małej.
Do tego zadania potrzebna będzie plastelina, druciki kreatywne lub jakikolwiek przedmiot, który możemy wygiąć lub w dowolny sposób uformować. Zadanie polega na stworzeniu dzieła będącego wytworem kowala.
- Na koniec zapraszam Was do wykonania masażyku, który pomoże Wam się zrelaksować. Może go najpierw wykonać rodzic dziecku, a później dziecko może zrobić masaż rodzicowi oczywiście z jego cenną pomocą.
”Pizza”
Najpierw sypiemy mąk (przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni)
i zgarniamy ją (brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające),
lejemy oliwę (rysujemy palcem falistą linię),
dodajemy szczyptę soli (lekko je szczypiemy)..
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto (z wyczuciem ugniatamy boki dziecka),
wałkujemy (wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół),
wygładzamy placek (gładzimy plecy) i na wierzchu kładziemy:
pomidory (delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki),
krążki cebuli (rysujemy koła),
oliwki (naciskamy palcem w kilku miejscach),
później… (dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy),
posypujemy serem(szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni)
i… buch! do pieca (przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji).
Wyjmujemy i kroimy: (kroimy plecy brzegiem dłoni)
dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy).
Polewamy keczupem (kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami)
i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.
Życzymy miłej zabawy
Grupa 4-latków „Malinki”
31 stycznia 2022 r.
WITAMY WSZYSTKIE DZIECI Z GRUPY „MALINKI” ORAZ WSZYSTKICH RODZICÓW.
Temat tygodnia: Moje miasto.
Budzenie przywiązania do rodzinnego miasta, poznanie jego historii, charakterystycznych budowli i zabytków. Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna swojego miasta.
1. Kolorowa powitanka „Raz, dwa, trzy, szukaj Ty”. Poszukaj i wskaż przedmioty w podanym kolorze w twoim otoczeniu (czerwony, żółty, zielony, niebieski, biały). Zapraszamy wszystkich do wspólnej zabawy.
2. „Jastrzębie–Zdrój moje miasto”. Porozmawiajmy z dzieckiem na temat naszego miejsca zamieszkania. Co lubimy w naszym mieście, co byśmy w nim zmienili, co jest w nim wyjątkowego, gdzie możemy chodzić na spacery. Spytajmy dziecko czy wie, jak nazywa się nazywa miasto i ulica przy której mieszka, jaki ma numer domu. Zapytajcie dzieci, co znajduje się w pobliżu (np. stadion miejski, kościół, poczta, sklepy, przedszkole, szkoła, plac zabaw itp.).
Spójrzcie na zdjęcia naszego miasta czy rozpoznajecie te miejsca? Poproście rodziców o pomoc.
Kopalnia Węgla Kamiennego „Zofiówka”
3. „Każde miasto ma swój herb”. Wyjaśnimy dzieciom, co to jest herb i symbolikę poszczególnych elementów herbu. Herb miasta Jastrzębia-Zdroju został stworzony przez Szymona Kobylińskiego. Przedstawia czarnego jastrzębia, co wiąże się z legendą o Czarnym Jastrzębiu – dawnym władcy tych ziem, który niczym jastrząb napadał na karawany kupieckie przejeżdżające przez Bramę Morawską. Kilof i młot oznaczają węgiel i kopalnie. Kropla wody na herbie ma znaczyć dawną świetność uzdrowiska i wody solankowe. Zielone tło natomiast lasy i zieleń miejską.
4. „Droga do domu” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Rozłóżmy na podłodze grubą wstążkę, która będzie drogą. Niech dziecko po niej przejdzie starając się kłaść stopę za stopą, tak, by nie wypaść z drogi.
5. Propozycja wykonania pracy plastycznej „Mój dom” – narysujmy na kartce dom i poprośmy dziecko, by pomalowało obrazek farbami, lecz nie przy użyciu pędzla, a patyczkami kosmetycznymi.
6. „Najpiękniejsze miejsce świata” – posłuchajmy z dzieckiem piosenki. Przy słowach refrenu „Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód” pomóżmy dziecku wskazać te kierunki.
Wszystkim życzymy dobrej zabawy.
Grupa 5-latków „Jagódki”
31. 01. 22022
Temat tygodnia: Zawodowe plany
„Garncarstwo to sztuka”.
- „INDIANIE” – zabawa logopedyczna.Siadamy z dzieckiem na dywanie: będziemy buzię i język ćwiczyli, abyśmy wspólnie ładnie mówili.Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do ,,i’’ i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują swoje konie: prrr… prrr … prrr… Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie : a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do ,,i’’, kląskanie ), a potem przez most (usta jak do ,,u’’ i kląskanie ). Wrócili do wioski i witają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki ) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki ).
2. „Wyciski” – zabawy sensoryczne z plasteliną, odbijamy kształty różnych przedmiotów, tworzymy kompozycje.
3. Gimnastyka poranna „Zimowe opowieści”, doskonalenie reakcji równoważnych, kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej. (naśladujemy zjeżdżanie na sankach, nartach, łyżwach)
4. „Garncarstwo to sztuka” – rozmowa z na temat zawodu garncarza na podstawie filmu. https://youtu.be/aaOWrUnxoyQ
5. „Co to jest?” – zagadki słowne, doskonalenie umiejętności konstruowania prostych zdań. (Opisujemy naczynia lub przedmioty domowego użytku, a dzieci odgadują o czym mówimy),
6. Posłuchajcie piosenki o zawodach https://youtu.be/FSGKltyR4rs
„Na naczyniach gram” – zabawy rytmiczne z wykorzystaniem naczyń glinianych.
7. „Jak gliniane” -– praca plastyczna, rozwijanie sprawności manualnej. wykonanie dowolnych przedmiotów z masy solnej (do zrobienia masy solnej potrzebujemy: wodę, mąkę i sól)
8. „Rymy” – zabawy językowe, wskazywanie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie. (bawmy się słowami, można wykorzystać dowolne przedmioty)
– losowanie obrazków(pluszaków, maskotek, itp) – samodzielne próby dopasowania rymu
lew — zlew
biedronka – skarbonka
kozy – wozy
raki – buraki
kaczka — paczka
kaczki — znaczki
stonoga – noga
słoń – dłoń
ryba – szyba
foki – soki
sowa – głowa
motyle – krokodyle
żyrafa – szafa
mrówka – żarówka
kot – płot (to tylko niektóre propozycje, liczę na Waszą pomysłowość)
Bawcie się dobrze, do zobaczenia
28.01.2022 r.
Temat tygodnia: Karnawału nadszedł czas
„Karnawałowe szaleństwo” – dzisiaj skupimy się na aktywizowaniu myślenia oraz zabawach ruchowych.
1. Na początek powitanka
- Kto lubi bale? – niech podskoczy 1 raz
- Kto lubi się przebierać? – niech zrobi 2 przysiady
- Kto lubi robić maski karnawałowe? – niech tupnie 3 razy
- Kto lubi lepić tańczyć? – niech klaśnie 4 razy
2. Zapraszam was teraz do wysłuchania wiersza Zbigniewa Dmitroca „W karnawale,
w karnawale”.
W karnawale, w karnawale
Dookoła wielkie bale,
Gdy orkiestra pięknie gra,
Dobry humor każdy ma!
Bal maskowy, bal maskowy
Jest naprawdę pomysłowy,
Można przebrać się za jeża,
Krasnoludka lub rycerza.
Wszędzie sami przebierańcy,
Zorro w czarnej masce tańczy,
I Smerfetka razem z nim,
Nie wiadomo, kto jest kim…
W karnawale, w karnawale
Dzieci bawią się wspaniale,
W karnawale każdy chce
Tańczyć, śpiewać, bawić się.
Rozmowa na temat utworu.
Na pewno uważnie słuchaliście i odpowiecie na pytania dotyczące wiersza:
- Za kogo można przebrać się w karnawale według autora?
- Co każdy chce robić w karnawale?
3.„Karnawałowe szaleństwo”- zabawa ruchowa
Rodzice puszczają dziecku poniższą piosenkę karnawałową, do której dziecko tańczy.
W momencie, gdy muzyka przestanie grać zadaniem dziecka jest przedstawienie za pomocą gestów i mimiki dowolnej postaci z bajki. Zadaniem rodzica jest odgadnięcie postaci przedstawionej przez dziecko. Gdy muzyka znów zacznie grać powtarzamy powyższe czynności.
https://www.youtube.com/watch?v=kS9qtkMeuyY&ab_channel=AgnieszkaMatysiak-Koteras
4.Zachęcam do obejrzenia bardzo ciekawego filmiku dotyczącego karnawału.
Na pewno nie pożałujecie i może nawet rodzice dowiedzą się czegoś ciekawego.
https://www.youtube.com/watch?v=jYNwqgE9PMc&ab_channel=EduKredka
5.„Balon w karnawale”
Zabawa polega na pomalowaniu balonów mazakami”. Mam nadzieję, że u każdego z Was
w domu znajdzie się chociaż jeden balon. Na nadmuchanym balonie rysujemy mazakiem/markerem oczy, nos oraz usta. Dziecko może także ozdobić dowolnie swojego nowego partnera. Jeśli macie więcej balonów to możecie stworzyć całą kolekcje karnawałowych balonów własnego autorstwa.
Na koniec zapraszam Was do wykonania masażyku, który pomoże Wam się zrelaksować. Może go najpierw wykonać rodzic dziecku, a później dziecko może zrobić masaż rodzicowi oczywiście z jego cenną pomocą.
6. Maluję kółeczko
Maluję kółeczko,(rysujemy jednym palcem koło na plecach)
w środku z kropeczką,(w środku koła stawiamy kropeczkę)
promyki słoneczne, (rysujemy promienie jednocześnie obiema rękami, zaczynając od środka pleców)
zygzaki bajeczne, (rysujemy obiema rękami jednocześnie zygzaki na plecach)
a wszystko uklepię, (klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi)
poszczypię,(delikatnie szczypiemy w kilku miejscach na plecach)
podrapię,(delikatnie drapiemy w kilku miejscach na plecach)
przebiegnę po pleckach,(przebiegamy po plecach wszystkimi palami obu rąk z dołu do góry)
aż dreszczyk cię złapie (szczypiemy delikatnie w szyję).
Wszystkim życzymy udanej karnawałowej zabawy.
Grupa 4-latków „Malinki”
WITAMY DZIECI Z GRUPY „MALINKI” ORAZ WASZYCH RODZICÓW.
28 stycznia 2022 r.
Temat tygodnia: Bale w karnawale
„Karnawału nadszedł czas” – dzisiaj skupimy się na aktywizowaniu myślenia oraz zabawach ruchowych.
1. Na początek powitanka
Rodzice tworzą pary z własnymi dziećmi, stoją twarzami do siebie. Rodzic wcześniej demonstruje piosenkę i wykonywane do niej czynności ruchowe.
– „Wszy-scy są” – 3 klaśnięcia w swoje ręce,
– „wi-tam nas” – 3 klaśnięcia w ręce partnera,
– „za-czy-na” – 3 klaśnięcia w naprzemienne ręce (np. ręce prawe),
– „my już czas” – 3 klaśnięcia w naprzemienne drugie ręce ( ręce lewe),
– „je-stem ja” – wskazujemy dłońmi na siebie,
– „je-steś ty” – wskazujemy dłońmi na partnera,
– „raz, dwa, trzy” – 3 klaśnięcia w swoje ręce.
2. Zapraszam was teraz do wysłuchania wiersza Magdaleny Ledwoń „Kto wymyślił karnawał?”
Karnawału czas się zaczął,
wszędzie same bale.
Cóż te bale jednak znaczą?
Mnie nie cieszą wcale…
Mnie zaprząta ciągle głowę
myśl wręcz inna zgoła.
Kto karnawał, ujmę słowem,
do życia powołał?
Odpowiedzi poszukałem
w mej encyklopedii.
Czego się z niej dowiedziałem
-opowiem Wam biegle.
Ten karnawał wymyślili
nie w Szwecji, nie w Grecji,
nie w Hiszpanii, nie w Brazylii,
lecz właśnie w Wenecji!
I choć karnawał największy
odbywa się w Rio
-ten w Wenecji jest piękniejszy.
Włosi niech nam żyją!
Rozmowa na temat utworu.
Na pewno uważnie słuchaliście i odpowiecie na pytania dotyczące wiersza:
Kto wymyślił karnawał?
Jakie kraje zostały wymienione we wierszu?
W jakim mieście odbywa się największy karnawał?
Zachęcam do poszukania filmów przedstawiających różne bale między innymi w Rio de Janeiro, czy Wenecji.
3. „Tańczące postacie”- zabawa ruchowa
Rodzice puszczają dziecku poniższą piosenkę karnawałową, do której dziecko tańczy. W momencie, gdy muzyka przestanie grać zadaniem dziecka jest przedstawienie za pomocą gestów i mimiki dowolnej postaci z bajki. Zadaniem rodzica jest odgadnięcie postaci przedstawionej przez dziecko. Gdy muzyka znów zacznie grać powtarzamy powyższe czynności.
https://www.youtube.com/watch?v=kS9qtkMeuyY&ab_channel=AgnieszkaMatysiak-Koteras
4. Zachęcam także do obejrzenia bardzo ciekawego filmiku dotyczącego karnawału. Na pewno nie pożałujecie i może nawet rodzice dowiedzą się czegoś ciekawego.
https://www.youtube.com/watch?v=jYNwqgE9PMc&ab_channel=EduKredka
5. „Balonowy partner do tańca”
Mam nadzieję, że u każdego z Was w domu znajdzie się jeden balon. Wykonanie partnera do tańca jest bardzo proste. Na nadmuchanym balonie rysujemy mazakiem/markerem oczy, nos oraz usta. Dziecko może także ozdobić dowolnie swojego nowego partnera. Teraz pozostaje tylko puścić dziecku ulubioną piosenkę i zatańczyć z balonowym partnerem.
6. Na koniec zapraszam Was do wykonania masażyku, który pomoże Wam się zrelaksować. Może go najpierw wykonać rodzic dziecku, a później dziecko może zrobić masaż rodzicowi oczywiście z jego cenną pomocą.
Idzie Pani, wietrzyk wieje.
Idzie Pani: tup, tup, tup (dziecko zwrócone do nas plecami, naprzemiennie stukamy w plecy opuszkami palców wskazujących)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop (naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając je na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok (z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka: stopy i głowę)
wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk (delikatnie stukamy w plecy wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”)
a grad w szyby: łup, łup, łup (lekko stukamy dłońmi złożonymi w pięści)
Świeci słonko (gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk (stukamy opuszkami palców o plecy)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)
Wszystkim życzymy udanej karnawałowej zabawy.
10 stycznia 2022 r.
WITAMY DZIECI Z GRUPY „MALINKI” ORAZ WASZYCH RODZICÓW.
Temat tygodnia: Opiekujemy się ptakami.
„Domek dla ptaków” – uwrażliwienie dzieci na los ptaków zimujących w Polsce oraz uświadomienie konieczności ich systematycznego dokarmiania to propozycja tematyczna na dzisiejszy dzień oraz tydzień.
1. Powitanka „Wierszyk na dzień dobry”. Uśmiechnijcie się, pomachajcie energicznie prawą ręką i powiedźcie głośno „dzień dobry” na powitanie. Tak jak w wierszu.
Gdy się dzieci chcą przywitać
to dzień dobry mówią wszystkim
uśmiech miły posyłają,
prawą rączką pomachaj.
2. Na początek piosenka „Wróbelek stempelek”. Posłuchajcie uważnie piosenki. Zwróćcie uwagę na to, co wróbelek odkrył na śniegu.
Odpowiedzcie teraz na pytania:
Co zobaczył na śniegu wróbelek?
Z czego cieszył się wróbelek?
Kogo zawołał wróbelek?
W jakim nastroju był wróbelek?
Popatrzcie na ilustrację zamieszczoną poniżej. Przyjrzyjcie się uważnie. Czy rozpoznajecie czyje to ślady na śniegu.
Tak świetnie! To są ślady ptaków na śniegu.
3. „Wróbelki” – zabawa ruchowa z reakcją na hasło. Na hasło „Dzień” dzieci biegają po sali naśladując fruwające ptaki; na hasło „Noc” dzieci-ptaszki kucają kuląc się naśladując śpiące ptaszki.
4. Teraz zapraszam was do wysłuchania wiersza napisanego przez Włodzimierza Domeradzkiego „Ptaki i dzieci” i rozmowy na temat jego treści.
Śnieg zasypał pola, lasy.
Dokąd lecą głodne ptaki?
Kto je karmi po zamieci?
Kto?
Wiadomo, małe dzieci.
O, już biegną dwie dziewczynki.
Rozsypały okruszynki.
Zjadły ptaszki chlebek biały.
Ćwir, ćwir – pięknie dziękowały.
Dlaczego ptaki są głodne?
Kto nakarmi głodne ptaki?
Co zjadły ptaki?
Jak nazywa się domek, w którym mogą jeść ptaki?
(karmnik)
Każdy z was na pewno wie jak wygląda karmnik. Czy wiecie dla kogo i po co się go buduje, zawiesza? Co możemy nasypać do karmnika? Zwróćcie uwagę na ilustracje powyżej. Opowiedzcie swoim rodzicom co widzicie na obrazku, pokażcie rodzicom wróbelki. Zapytajcie rodziców jakie jeszcze ptaki przyleciały do karmnika (gil, sikora, jemiołuszka).
Może ktoś z Was ma w domu karmik, dokarmia już ptaki, sypie ziarna i inne przysmaki.
5. Praca plastyczna. Kochani, spróbujcie wykonać pracę plastyczną przedstawiającą wróbelka zimą. Będzie Wam potrzebna: biała kartka z bloku, gazeta, kredki, nożyczki, klej. Gałązkę możecie narysować kredkami lub wyciąć z gazety
Wszystkim życzymy dobrej zabawy.
Do zobaczenia w przedszkolu.
7 stycznia 2022 r.
WITAMY DZIECI Z GRUPY „MALINKI” ORAZ WASZYCH RODZICÓW.
Temat tygodnia: Zima wokół nas.
„Ubrania na zimową porę” – dzisiaj skupimy się na aktywizowaniu myślenia oraz zabawach ruchowych.
- Na początek powitanka
Kto lubi zimę? – niech podskoczy 1 raz
Kto lubi zabawy na śniegu? – niech zrobi 2 przysiady
Kto lubi zjeżdżać na sankach? – niech tupnie 3 razy
Kto lubi lepić bałwana? – niech klaśnie 4 razy
- Zapraszam was teraz do wysłuchania wiersza Jadwigi Daniek-Salawa „W białym kolorze” .
Idzie Zima w białym kożuchu,
Na głowie ma czapkę białą.
Szalik i rękawiczki ma białe,
I sukienkę oczywiście też białą.
Na nogach białe kozaczki
Na białe rajstopy włożone.
Sypie białym śniegiem dokoła.
Na biało wszystko jest oszronione.
Rozmowa na temat utworu.
Na pewno uważnie słuchaliście i odpowiecie na pytania dotyczące wiersza:
Jakie ubrania miała założone na siebie Zima?
W jakim kolorze były ubrania Zimy?
- „Figury”- zabawa ruchowa
Rodzice puszczają dziecku jego ulubioną zimową piosenkę, do której dziecko tańczy.
W momencie, gdy muzyka przestanie grać zadaniem dzieci jest stworzenie lodowego posągu. Gdy muzyka znów zacznie grać powtarzamy powyższe czynności.
- „W zimowy dzień”- zabawa ruchowa z białymi kartkami papieru.
Zadaniem dzieci jest dokończenie zdań wypowiadanych przez rodzica i zilustrowanie ich poprzez ruch.
Jest zimowy bardzo chłodny dzień (dziecko trzęsie się z zimna)
Aby nie zmarzły nam stopy musimy założyć ciepłe… (buty)
Aby nie zmarzła nam szyja, musimy założyć ciepły… (szalik)
Aby nie zmarzły nam uszy, musimy założyć ciepłą… (czapkę)
Aby nie zmarzły nam dłonie, musimy założyć ciepłe… (rękawiczki)
Wychodzimy na podwórko i widzimy, że jest mnóstwo białego… (śniegu)
Mamy ciepłe rękawiczki, wiec możemy zrobić śnieżne kule (dzieci podnoszą kartki i zgniatają je tworząc białe kulki)
Podrzucamy je i próbujemy złapać w obie dłonie.
- „W co się ubrać zimą?”-zabawa matematyczna
Policz, ile elementów ubioru zimowego znajduje się na obrazku?
Ile czapek znajduje się na obrazku?
Ile rzeczy w kolorze czerwonym widzisz na obrazku?
- Praca plastyczna
Zapraszam was do stworzenia oraz zaprojektowania waszych wymarzonych rękawiczek. Możecie je narysować lub wyciąć z kolorowego papieru i ozdobić różnego rodzaju ozdobami, które macie w domu. Pracę możesz wykonać samodzielnie lub z pomocą rodzica.
- Na koniec mamy dla was mroźne zagadki
Mam nadzieje, że teraz już bez problemu poradzicie sobie z tymi zagadkami.
Kiedy wiatr, kiedy mróz,
ty go na szyje lepiej włóż.
szalik
Gdy mrozu nie chcesz poczuć na dłoni,
lepiej w zimie pamiętaj o nich.
rękawiczki
Kiedy mrozik szczypie,
Kiedy śnieżek pada,
Każdy ją natychmiast
Na głowę zakłada.
czapka
Wszystkim życzymy udanej zabawy.
5 stycznia 2022 r.
WITAMY DZIECI Z GRUPY „MALINKI” ORAZ WASZYCH RODZICÓW.
Temat tygodnia: Zima wokół nas.
„Bałwankowa rodzina” – stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, zabawy muzyczno-ruchowe, ćwiczenia sprawności rąk to propozycja tematyczna na dzisiejszy dzień.
1. Piosenka na powitanie „Wszyscy są” na podstawie pedagogiki zabawy KLANZA. Zaczynamy jak zwykle muzycznie, przypomnijcie sobie słowa i melodię powitanki.
Wszyscy są, witam Was, zaczynam – już czas! Jestem ja, jesteś Ty. Raz, dwa, trzy!
2. Teraz zapraszam was do wysłuchania opowiadania „Zmartwienie bałwanka” napisanego przez panią Krystynę Sekułę.
Pewnego dnia, a była wtedy sroga zima w ogrodzie naszego przedszkola dzieci ulepiły małego bałwanka i nazwały go Tomek. Ponieważ zbliżała się pora obiadu dzieci wróciły do przedszkola. Na pożegnanie obiecały bałwankowi, że jutro przyjdą znowu i ulepią całą jego rodzinkę. Bałwanek cierpliwie czekał, ale dzieci nie przyszły. On bardzo kochał mróz i śnieg, ale dla dzieci było za zimno i dlatego zostały w przedszkolu. Codziennie przez okno patrzyły na małego bałwanka. Któregoś dnia zauważyły, że bałwanek płacze. Pani stwierdziła, że się ociepliło i pewnie się topi. Dzieci jednak domyśliły się, że bałwankowi jest smutno samemu na podwórku, a one przecież obiecały mu ulepić całą jego rodzinkę. Poszły więc na podwórko i razem z innymi przedszkolakami zabrały się do lepienia bałwankowej rodzinki. Dzieci ulepiły mamę, tatę, brata i dwie siostrzyczki. Wszystkie bałwanki miały marchewkowe noski, prawdziwe guziczki, a na głowie piękne garnki, które dały dzieciom panie kucharki. Każdy, kto przechodził obok ogrodu lub wchodził do przedszkola podziwiał piękną rodzinkę bałwanków. Dzieci opowiadały wszystkim, że widziały jak bałwanek Tomek się do nich uśmiecha, był teraz bardzo szczęśliwy.
Rozmowa na temat utworu.
Kto uważnie słuchał to na pewno wie:
Skąd wziął się bałwanek w przedszkolu?
Dlaczego bałwanek był smutny?
Czy dzieci dotrzymały obietnicy?
Ile bałwanków zamieszkało w ogrodzie przedszkolnym?
Jakie są charakterystyczne cechy zimy?
3. Zabawa ruchowa „Idą bałwanki”. Przed przystąpieniem do zabawy rodzice wypowiadają zaklęcie „Hokus – pokus, ecie – pecie, bałwankami zostaniecie”. Na hasło „duże bałwanki” wszyscy idą na palcach. Na hasło „małe bałwanki” przykucają i idą w pozycji niskiej.
4. Ćwiczenie sprawności rąk – zabawa „Tworzymy kulki śniegowe”.
Dzieci otrzymują gazetę i robią z niej kule (prawą i lewą ręką).
5. „Kto ma więcej kul śniegowych?” – zabawa matematyczna.
Przeliczanie, określanie liczebności zbiorów, porównywanie, układanie kul zgodnie z poleceniami rodzica (za, pod, na, obok itp.).
6. „Bałwankowa rodzinka” – praca plastyczna.
Zapraszam do narysowania, namalowania lub wycięcia bałwanka. Pracę wykonaj samodzielnie lub z pomocą rodzica.
Ja zrobiłam bałwanka z papieru, taki na pewno nie zniknie…
7. „Zima wokół nas” – masażyk relaksacyjny (rodzice dzieciom).
Dzisiaj pożegnamy się masażykiem relaksacyjnym. Rodzice na plecach dziecka wykonują ruchy naśladujące treść rymowanki.
Przyszła zima, mróz mocno szczypie (lekkie poszczypywanie)
I maluje piękne wzory na szybie. (rysowanie palcami kolistych wzorów)
Za oknem drobny śnieżek leci. (stukanie palcami)
Wyszły z przedszkola na spacer dzieci. (ruszanie palcami, naśladujące chód)
Będą wesoło rzucać śnieżkami, (obijanie pleców ręką ułożoną w łódkę)
I zjeżdżać z wysokiej górki sankami. (zsuwanie dłoni z góry na dół)
Wszystkim życzymy dobrej zabawy.
Do piątku