CYTRYNKI

CYTRYNKI – wychowawca: mgr Ewa Benc

05.11.2020

” Cytrynki”

Witam dzieci oraz rodziców w imieniu wszystkich Pań. W zaistniałej sytuacji (nie zależnej od nas) , proponujemy, aby dzieci poprzez naszą stronę internetową mogły codziennie ćwiczyć i bawić się dzięki podesłanym materiałom. Jeszcze raz przypominam o częstym myciu rąk i zachowaniu ostrożności https://www.youtube.com/watch?v=tAPgBy4cvLk

W minionym tygodniu tematyka naszych zajęć dotyczyła rodziny. Uczyliśmy się prawidłowego nazywania krewnych, opowiadaliśmy o swoich rodzinach oraz podkreślaliśmy postawę szacunku wobec nich. Rozmawialiśmy także o zmarłych członkach rodziny, o tym, w jaki sposób możemy ich wspominać i dlaczego odwiedzamy ich groby.

6-latki wykonały książeczkę dla swoich rodziców, natomiast 5-latki ozdabiały ramki na rodzinne zdjęcia. Wspólnie stworzyliśmy także „Drzewo miłości”. Najpierw wymienialiśmy pojęcia, które kojarzyły nam się z rodziną, zapisywaliśmy je na serduszkach, które później ozdobiliśmy według własnego pomysłu i przykleiliśmy na szablonie drzewa.

Uczyliśmy się globalnego czytania wyrazów MAMA, TATA i Poszło nam znakomicie! Przedszkolaki dowiedziały się, jakich przedmiotów używali na co dzień ich dziadkowie i przypominały sobie nazwy współczesnych urządzeń. Poznały zasady korzystania z urządzeń elektrycznych, dowiedziały się, że dzieciom wolno posługiwać się nimi wyłącznie pod opieką dorosłych. Organizując różnego rodzaju zabawy muzyczno- ruchowe starałyśmy się uświadomić dzieciom, że zabawy dawne i obecne są bardzo podobne. Poznaliśmy literę „i, I”, jej zapis graficzny oraz cyfrę 4.

  1. Zabawa na rozpoczęcie zajęć „Powitajka”.

Witamy, witamy i zajęcia zaczynamy.

Siadasz Ty, siadam ja  i zaczyna się ta gra.

Witają się rączki z rączkami, nóżki z nóżkami,

A na koniec noski z noskami.

Dzieci witają się z najbliższymi, tymi częściami ciała, które wymieniamy w rymowance

2. Rozwiąż zagadkę a dowiesz się o czym dziś będziemy rozmawiać.

Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata…

Każdy pamięta o urodzinach,

Bo taka właśnie jest ma …../rodzina/

  Moja rodzina – Przedszkole Profesora Szymona – YouTube

 3.W poprzednich dniach mówiliśmy o Mamie i o Tacie, a dziś powiemy sobie o rodzinie.

Co to jest rodzina? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie. Masz z tym kłopot? Pomoże ci to wyjaśnić opowiadanie Anny Surowiec pod tytułem „Rodzinka”- posłuchaj:

W pewnym domu rodzice mieszkają, którzy małego synka i malutką córeczkę mają. Mama jest dumna ze swoich dzieci, tata  zaś dzieciom przykładem świeci. Cieszy się dziadek, że ma już wnuka, cieszy się babcia, że wnuczkę ma. Dziadek i babcia wnuki kochają i prezentami je rozpieszczają. Dziadek książeczki ciągle kupuje, babcia zaś smaczne obiadki gotuje. Jest w tej rodzince też kot i pies. Kot lubi mleko, pies kości je, choć razem żyją to kłócą się. Mama hałasem się denerwuje, córeczka płacze, a wtedy tata do akcji wkracza. Zabiera psa do parku na spacer, a w wózku wiezie też dwoje dzieci. Jest piękna pogoda, słoneczko świeci, na placu zabaw bawią się dzieci. Potem do domu wszyscy wracają, jak było w parku opowiadają. Cała rodzinka wesoła jest i na przygody gotowa też.

– wymień członków rodziny występującej w opowiadaniu / mama, tata, syn, córka dziadek, babcia/

– jak nazywa się mama i tata? kim są dla dzieci?           /rodzice/

– jakie są dzieci w tej rodzinie?     /syn, córka/

– kto mieszka razem z rodziną?         /dziadek, babcia/

– kto jeszcze  jest w rodzinie?     /pies, kot/

– kto to są wnuki

4. „Moja rodzina”- powiedz, kto tworzy Twoją rodzinę i kim jest dla ciebie?

Wyjaśniamy dziecku zależności w rodzinie. Wspólnie z dziećmi oglądamy album dostępnych w domu zdjęć rodzinnych lub prowadzimy obserwację bieżącą.

 Moja rodzina – prezentacja dla przedszkolaka – YouTube

 PRZEDSZKOLE Moja rodzina – wiersz – YouTube

5. Proponuję teraz zabawę pt. „Kiermasz imion”.

Potrzebujemy dużą kartkę i kolorowe pisaki. Rodzic zapisuje na kartce imiona członków rodziny. Otacza kolorową pętlą takie same imiona. Dziecko liczy imiona i porównuje, których jest najwięcej.

6 „Mamo, Tato, ile kroków do domu?”- zabawa dydaktyczna.

Potrzebujemy skakanki lub sznurka. Rodzic wyznacza start i metę za pomocą skakanek. Dziecko stoi na starcie, a rodzic na mecie. Dziecko zadaje pytanie: Mamo, Tato, ile kroków do domu? I odmierza tyle kroków, ile proponuje rodzic.

7.Wykonaj  poniższe zadanie.

8. Wszyscy członkowie rodziny tworzą tzw. drzewo genealogiczne ( trudne, ale ważne nowe słowo!!!), na którym zaznacza się każdego członka rodziny. Popatrz na poniższe przykładowe drzewo genealogiczne i spróbuj z pomocą mamy narysować swoje własne.

06.11.2020

WITAMY WAS SERDECZNIE I ZAPRASZAMY DO WSPÓLNEJ ZABAWY.

„ Brat i siostra” to nasza propozycja tematyczna na dzisiejszy dzień. Moi drodzy rozmawialiśmy już o mamie, tacie, więc przyszła pora na brata i siostrę. Dzisiaj będziemy mówić o waszym rodzeństwie. Bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka odgrywa rodzeństwo – czyli brat lub siostra. Dlatego dzisiaj wszystkie zabawy i aktywności będą związane właśnie z rodzeństwem.

Na powitanie proponuję zabawę z bratem lub siostrą. Jeśli ktoś nie ma rodzeństwa można zaprosić do zabawy mamę lub tatę, ciocię lub wujka. A więc zaczynamy!

sesja brat i siostra – Anielskiefoto.pl – fotografia rodzinna, dziecięca,  kobieca – Warszawa Ursynów

2. Proszę, aby rodzic przeczytał dziecku wiersz. Dziecko uważnie słucha i odpowiada na zadane pytania przez rodzica

„Zwariowany poranek”

Idzie tata na paluszkach ( dzieci idą na placach)

cicho skrada się do łóżka(kładą place na ustach i mówią ciii)

w mamy ucho szepcze zdanie ( szemrają po cichu)

– Wstawaj mamo na śniadanie (powtarzają zdanie)

Mama zrywa się z pościeli ( wyciągają ręce do góry i podskakują)

gładzi włosy, łóżko ścieli (poprawiają włosy i podnoszą „kołdrę)

pędzi szybko wprost do szafy ( biegną)

wkłada bluzkę, tę w żyrafy ( naśladują zakładanie bluzki)

Stawia czajnik na kuchence ( trzymają przedmiot i stawiają go)

potem bierze mnie za ręce ( robią z ramion kołyskę)

są gilgotki, jest ściskanie ( wzajemnie się łaskoczą i obejmują)

plus turlanie na tapczanie ( turlają się po dywanie)

Co w tym czasie robi tata? ( rozkładają ręce)

Lista zajęć jest bogata

parzy kawę, piecze grzanki ( pokazują na palach listę czynności)

kładzie noże, stawia szklanki.

Gdy śniadanie już zjedzone, ( głaszczą się po brzuchach)

mama mruga w moją stronę ( mrugają jednym okiem)

Wkładaj kurtkę, halo Wiola! ( wołają kogoś ręką)

Bo jedziemy do przedszkola ( naśladują jazdę samochodem)

Tata krztusi się ze śmiechu ( śmieją się )

Mamo, mamo dość pośpiechu! (grożą palcem)

Dopij kawę, pogłaszcz kota, (naśladują picie i głaskanie kota)

Dzisiaj przecież jest sobota! (kiwają głowami).

  • O czym jest ten wiersz?
  • Co robi mama w wierszu?
  • Co robi tata w wierszu?
  • Kto jeszcze występował oprócz mamy i taty?
  • Z ilu osób składa się twoja rodzina?
  • Kto to jest według ciebie rodzina?

3. Zabawa „Podróż poduszkowcem”.
Potrzebujesz małej poduszki –„jaśka”, jeśli bawisz się z rodzicami / rodzeństwem każda osoba musi mieć poduszkę. Teraz wszyscy usiądźcie na poduszkach i wyobrażajcie sobie, że wyruszacie oglądać świat z góry! Uwaga startujemy 1…,2….3…., lecimy! (naśladuj odgłos samolotu np.: wziuuuuuuuuu) siedząc na poduszkach poruszajcie się tak, jakbyście naprawdę lecieli! Następnie każda osoba po kolei opowiada co widziała lecąc poduszkowcem, np. Lecę wkoło wieżowca, widzę tatę i dziecko, jak grają w warcaby; lecę nad lasem, widzę wystraszonego zajączka; lecę nad chmurami, wyglądają jak zaspy śniegu.

4. „Do kogo pasuje?” – zabawa dydaktyczna.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie rys-18-05-5.jpg

Dzieci dobierają obrazki przedstawiające przedmioty pasujące do poszczególnych członków rodziny .  Przedmiotów może być znacznie więcej, niektóre  zaś będą pasować do kilku osób.

Przykłady obrazków:

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie rys-18-05-6-617x1024.jpg

Zabawy konstrukcyjne „Mój wymarzony dom”- wspólnie z rodzeństwem zbuduj dom. Wykorzystajcie różne klocki, kartony itp.

6. „Czy znasz swojego brata?/ siostrę?”- quiz.

-Ulubiona bajka Twojego brata? / siostry?

Jaki jest kolor oczu twojego brata? siostry?

– Jaką potrawę najbardziej lubi Twój brat? siostra?

– Najlepsza koleżanka/kolega Twojego brata siostry?

Życzymy miłego weekendu i dużo zdrowia. Pani Stenia

Pani Ewa