BEZPIECZNA PRACA Z KOMPUTEREM I W INTERNECIE
Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, jest jednym z podstawowych zadań systemu oświaty. Placówka zapewniając uczniom dostęp do internetu, podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
Jednak w przypadku konieczności nauki zdalnej, zapewnienie bezpieczeństwa uczniów pozostających w domu spoczywa na pełnoletnich uczniach lub rodzicach/opiekunach prawnych. Są oni także odpowiedzialni za potencjalne szkody, jakie mogą spowodować za pośrednictwem internetu innym osobom.
PONIŻEJ ZNAJDĄ PAŃSTWO WYBRANE, MOŻLIWE ZAGROŻENIA, NA KTÓRE NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ.
Treści
zagrażające rozwojowi psychicznemu i moralnemu uczniów.
Podczas
przeglądania treści potrzebnych do nauki w wynikach wyszukiwania
może pojawić się strona, która nie jest przeznaczona dla uczniów
niepełnoletnich. Również niektóre aplikacje sugerowane
użytkownikowi strony są nieodpowiednie dla uczniów. Warto ustawić
w używanych systemach operacyjnych opcje kontroli rodzicielskiej. W
miarę możliwości rodzice powinni jednak towarzyszyć uczniowi
podczas nauki. Jest to szczególnie ważne w przypadku młodszych
uczniów.
Niezweryfikowane
informacje. Co jest prawdą, a co fałszem
Podczas nauki on-line uczeń może natrafić w internecie na informacje,
które wzbudzą w nim niepokój. Ważne jest, aby omówić taką
sytuację i wyjaśnić , że wiele treści zamieszczanych w sieci nie
służy informowaniu, a często tylko przykuwaniu
uwagi czy zwiększaniu częstotliwości odwiedzin danej strony.
Reklamy W sieci pojawia się mnóstwo reklam, które są często profilowane dla konkretnego użytkownika. Rodzice powinni pamiętać o wynikających z tego zagrożeniach.
Uzależnienie od internetu Uczeń, korzystając z internetu do nauki i zabawy, nie powinien przekraczać czasu zalecanego na pracę przy komputerze dla danej grupy wiekowej. Może to skutkować zarówno problemami z koncentracją i nauką, ale również ze zdrowiem fizycznym.
Bezpieczeństwo
sprzętów i dostępu do sieci
Sprawdzajmy
aktualność zabezpieczeń na komputerach i smartfonach, z których
korzystają młodsi uczniowie. Istnieją darmowe programy kontroli
rodzicielskiej. Każdy system operacyjny daje również możliwość
ustawienia pewnych ograniczeń.
Niebezpieczne
kontakty
Dzieci
i młodzież, które korzystają z internetu, szczególnie z portali
społecznościowych, są narażone na kontakt z osobami mającymi złe
intencje, zamierzającymi popełnić przestępstwo. Dlatego też
rodzice i nauczyciele powinni szczególnie interesować się, z kim
uczeń utrzymuje kontakt oraz informować o wszelkich próbach
kontaktu ze strony obcych osób.
Cyberprzemoc
O wszelkich formach
cyberprzemocy (słownej, nękania, podszywania się pod inne osoby)
należy informować odpowiednie organy, zarówno w sytuacji, kiedy
ofiarą jest uczeń, jak i wówczas, kiedy jest on świadkiem takich
działań.
Gry
komputerowe i wideo
Uczniowie
korzystający z internetu są również narażeni na nieodpowiednie
treści zawarte w grach. Aby tego uniknąć, warto sprawdzać
kategorię wiekową danej gry oraz to, czy nie zawiera np. scen
przemocy, hazardu, pornografii. Europejski system klasyfikacji gier
PEGI nadaje oznaczenia wieku i treści zawartych w grze. Są one
obecne praktycznie na każdej grze dostępnej on-line bądź w
sklepie.
OCHRONA
DANYCH OSOBOWYCH I WIZERUNKU
Placówki
pracujące na platformie epodreczniki.pl mogą być pewne, że dane
osobowe uczniów są bezpieczne. Jednak zarówno uczniowie, jak i
nauczyciele powinni mieć świadomość, że nieodpowiedzialne
logowanie się do stron komercyjnych, bez przeczytania regulaminu
portali, automatyczne wyrażanie zgód na dostęp do zdjęć, filmów,
kontaktów, które są w telefonie, może okazać się niebezpieczne.
Ważne jest również, aby podczas zdalnej nauki
nie narazić się na nieumyślne złamanie prawa, gdy nieświadomie
udostępnimy dane osobowe lub wizerunek kolegów i koleżanek ucznia.
Dlatego
bezwzględnie należy zapoznawać się z Regulaminami oraz
Politykami bezpieczeństwa portali edukacyjnych oraz
społecznościowych.
W opracowaniu wykorzystano źródło: https://dokumenty.men.gov.pl/Ksztalcenie_na_odleglosc_%e2%80%93_poradnik_dla_szkol.pdf